POPULÆR:  Salget av elsykler går til himmels. Trygg Trafikk er bekymret. De bør heller kreve bedre sykkelveier.
Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
POPULÆR: Salget av elsykler går til himmels. Trygg Trafikk er bekymret. De bør heller kreve bedre sykkelveier. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpixVis mer

Sykling på ville veier

Slutt å sette myke trafikanter opp mot hverandre.

Meninger

Elsykkelen har fått sitt endelige gjennombrudd i Norge. De siste tre årene har salget av elsykler økt med 150 prosent, melder NRK. Det skulle man tro var en god nyhet. Regjeringen har som mål at åtte prosent av alle reiser skal skje med sykkel innen 2023, både for å redusere bilbruk og bidra til bedre helse. Men for å komme dit må nordmenn sykle dobbelt så mye som i dag. Elsykkelen ser ut til å være det transportmiddelet etternølere har savnet i kupert norsk terreng. I byene vil den for mange være raskere og mer effektiv enn å kjøre bil eller å ta bussen. Du slipper dessuten å måtte dusje når du kommer på jobb.

Aldri så godt at det ikke er galt for noen. Trygg Trafikk er bekymret for elsykkelens popularitet. De mener den er for rask og dermed til fare for både syklist og andre myke trafikanter som den deler sykkelveier og fortau med. Det er riktig at med elsykkelens motor akselerer man raskt til 25 kilometer i timen uten særlig anstrengelse. I oppoverbakker passerer man lett vanlige sykler. Men fartsfantomer i sykkelshorts vil tvert om fnyse av elsykkelens begrensete fart. Både på flater og i utforbakker raser de forbi. Trygg Trafikks advarsel er derfor en gjenkjennelig, om enn beklagelig, skepsis mot ny teknologi. Mer overraskende er det kanskje at bekymringen deles av Miljøpartiet de grønne.

Særlig ny er teknologien forresten ikke. I flatere strøk enn Norge, som i Danmark og Nederland, har elsykkelen lenge levd i fred og fordragelighet side om side med tradisjonelle bysykler. Det underlige er snarere at ikke vertikalt utfordrete nordmenn har fått øynene opp for den ekstra drivkraften tidligere. Det skyldes kanskje at puritanske nordmenn først og fremst ser på sykling som mosjon, ikke transport. Elsykkelen er heller en erstatning for unødig bilbruk enn for annen sykling.

I stedet for å sette myke trafikanter opp mot hverandre, må det legges press på myndighetene for å bygge ut flere og sammenhengende sykkelveier, gjerne separate fra fotgjengere. Kristiansand er eksempel på en vellykket sykkelsatsing. Storbyen Barcelona har på få år blitt forvandlet til et sykkelparadis. Da må det være mulig også for større byer i Norge. Stengingen av Smestad-tunnellen i Oslo tidligere i år, bekreftet at bilister raskt tilpasser seg andre transportmønstre hvis de blir tvunget til det og alternativ fins. Her må lokalpolitikere trå til. Høstens kommunevalg er en god anledning til å by velgerne et mer fremtidsrettet alternativ enn rikspolitikernes veisatsing.