POPULÆR: TV2-serien Sykt Perfekt har skapt mye debatt, her deltaker  Martine Halvorsen (18). Hun har konstant dårlig samvittighet fordi hun ikke presterer godt nok.
POPULÆR: TV2-serien Sykt Perfekt har skapt mye debatt, her deltaker Martine Halvorsen (18). Hun har konstant dårlig samvittighet fordi hun ikke presterer godt nok.Vis mer

Sykt perfekt og livsmestring i skolen

Elever bør få senke skuldrene.

Debattinnlegg

TV2s dokumentarserie «Sykt Perfekt» har fått ros for på en åpen og direkte måte å gi seerne et innblikk i det perfeksjonspress som mange unge jenter kjenner på i dag. De ikke er alene. Undersøkelser viser at mange unge kjenner et press for å lykkes både faglig, sosialt, kroppslig og økonomisk. Mange sitter igjen med en følelse av utilstrekkelighet, noen er misfornøyd med livet og enkelte sliter med å mestre sin egen hverdag.

Denne uken fikk vi nye tall fra Folkehelseinstituttet og Høyskolen i Hedmark som forteller om en dobling i bruken av antidepressiva blant tenåringsjenter. Nova-rapporten «Ung i Oslo 2015» rapporterte også om at langt flere unge sliter psykisk nå, enn for få år siden.

Så mange som et av tre barn og unge gir utrykk for at de opplever et press på å ha de nyeste, dyreste og fineste tingene. Dette kjøpepresset vises igjen i at betalingsanmerkninger, inkassosaker og gjeld i form av forbrukslån er en økende trend blant unge. Nordmenn i starten av tjueårene skylder til sammen over en milliard kroner i inkassogjeld.

Sosiale mediers glansbilde og kommersielle aktørers budskap påvirker unges selvfølelse negativt, og bidrar til usunne og urealistiske kroppsidealer. 43 prosent av jentene og 16 prosent av guttene blant norske 16-åringer er misfornøyd med kroppen sin fordi de føler seg for tykke, og allerede i 10-årsalderen mener 20 prosent av jentene at de er for tykke (NOU 215:2).

Livsmestring på timeplanen: En skolehverdag med mer testing og vurdering av elevenes prestasjoner enn tidligere, og større oppmerksomhet rundt faglige resultater har også bidratt til et kontinuerlig prestasjonspress.

Men skolen har et bredt samfunnsoppdrag som går ut over det å gi elevene faglige kunnskaper og ferdigheter. Formålsparagrafen til skolen framhever at skolen også skal gjøre barn og unge i stand til å mestre sine egne liv.

Derfor foreslår KrF denne uken at undervisningsopplegget «Livsmestring i skolen» innføres i skolens ungdomstrinn. Det skal ikke være et nytt fag, men en ressurs for skolene etter modell av den kulturelle skolesekken. Den kulturelle skolesekken trekker profesjonelle kulturaktører inn i skolen for å gi elevene kulturelle opplevelser og kulturell kompetanse.

På samme måte ser vi for oss at vi kan trekke inn fagpersoner fra andre områder, som kan gi ungdom undervisning om temaer som er relevant for dem i hverdagen. Det kan være alt fra helsesøstre sosionomer og psykologer som kan snakke om kroppspress, selvbilde, rus og mellommenneskelige relasjoner, til forbrukerøkonomer som kan gi undervisning om privatøkonomi og hvordan man bør forholde seg til kjøpepress.

«Sykt perfekt» har bidratt positivt til å gjøre det lettere å snakke om det presset mange unge føler på. «Livsmestring i skolen» bør også bidra til dette. Dette prosjektet eller ressursen som tilbys skolene blir et opplegg som er løsrevet fra de ordinære skolefagene.

Slik kan elevene senke skuldrene litt, og få undervisning og samtale om viktige temaer uten å forholde seg til prestasjonsjaget. Kompetanse til å mestre eget liv og egen hverdag er ikke nødvendigvis egnet for vurdering og karakterer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook