DEBATT

Debatt: Helsevesenet

Sykt velkommen til norsk helsevesen

 En undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i 2015 viser at en av tre har hatt et negativt møte med helsevesenet i løpet av de siste fem årene. 

UTFORDRES: Helseminister Bent Høie utfordres av Forbrukerrådet.
Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
UTFORDRES: Helseminister Bent Høie utfordres av Forbrukerrådet. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

bJeg har største del av min karriere jobbet med finanspolitikk. Overgangen fra finanspolitikk til helsepolitikk har vært overveldende. Etter å ha sett hvordan virksomheter i andre bransjer overgår hverandre i konkurransen om kundene, hvordan brukeropplevelse har stått høyest på agendaen, så er det sørgelig å se hvor pasienten blir plassert i møtet med helsevesenet.

Vi har ønsket å kartlegge hvordan pasienten har det i dette viktige og sårbare møtet med helsevesenet. Føler pasienten seg velkommen inn? En undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i 2015 viser at en av tre har hatt et negativt møte med helsevesenet i løpet av de siste fem årene. Hovedgrunnen oppgis å være dårlig kommunikasjon. Dette er rett og slett ikke greit.

Helseminister Bent Høies mantra både i valgkampen og innledende periode som minister har vært å skape «pasientens helsevesen». På høstens helsekonferanse gikk han enda lenger, og uttalte at pasienten ikke lenger skal settes i sentrum. «Pasientene skal møtes som likeverdige – i øyehøyde. Han eller hun skal altså ikke settes noe sted», bedyret helseministeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer