Å forstå den digitale revolusjonen vi har opplevd de siste tjue årene, er ingen enkel oppgave. Vi har bare vage minner om tida før vi ble avhengige av de store teknologiske selskapene. Er vi fortsatt i stand til å se hvordan sosiale medier, søkemotorer og apper har endret våre liv, verden og politikken?
Personlig og originalt
I «Ekko» kommer Lena Lindgren med et ytterst lesverdig, velskrevet og tankevekkende svar på spørsmålet. Selv om hun argumenterer for at vi er blitt forvandlet til følgere og tilhengere i ekkokamre, er hennes svar både personlig og originalt.
Lindgren er til daglig kommentator i Morgenbladet. På journalisters vis begynner hun med å skildre en reise til Silicon Valley og et mislykket forsøk på å få tak i Peter Thiel - mannen som oppfant PayPal, og en av hjernene bak den digitale revolusjonen. Men i stedet for å skrive en tradisjonell reportasjebok, tar hun oss med på en reise gjennom sin research. Underveis utvikler «Ekko» seg til å bli essayistikk av ypperste merke. Både i kraft at sin skarpe samtidsdiagnose og sitt utsøkte språk.
Vi lever i ekkos epoke, slår Lindgren fast. Ikke på bombastisk vis, men gjennom en vakker analyse av nymfen Ekkos rolle i Ovids klassiske skildringa av myten om Narcissus. Vanligvis har man lagt vekt på sistnevnte, ynglingen som forelsket seg i sitt eget speilbilde. Lindgren retter derimot blikket mot Ekko, som er blitt dømt av gudene til bare å kunne gjenta det andre sier. Det er derfor hun er et bilde på vår tid. På sosiale medier er det ikke narsissistene som dominerer, men alle ekkoene – som liker, deler, heier og jubler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger