DEBATT

Symbolpolitikk til 40 milliarder

Planene om å bygge ny og langt større E18 gjennom Asker og Bærum mot Oslo er penger ut av vinduet siden det uansett ikke er plass til flere biler inn i Oslo.

TRAFIKK: E18 på vei mot Drammen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
TRAFIKK: E18 på vei mot Drammen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det politiske flertallet gjør dermed vedtak i milliardklassen for å tilfredsstille velgergrupper som ønsker flere bilveier, uten at det fører til særlig bedre reell fremkommelighet.

Dette er dyr symbolpolitikk og en investering i et mer bilavhengig samfunn. Og det er enda et skritt mot fallitt når det gjelder å møte de globale klimautfordringene.

E18-utbyggingen tar ressurser vekk fra viktige kollektivprosjekter og forsinker en nødvendig overgang til et samfunn som i størst mulig grad baserer seg på at reiser skjer med kollektivtransport, sykkel og gange.

Et grønnere samfunn kommer ikke av seg selv, eller hva «bevisstgjøring». Politikerne må tørre å lede. De er ikke realistisk at folk flest skal parkere bilen om det ikke kommer en massiv satsning på kollektivtransport, og at det bygges ut langt flere gang- og sykkelstier, inkludert ekspress-sykkelveier inn mot Oslo, som gjør at flere jobbpendlere kan velge sykkel i stedet for bil.

Selv om den politiske majoriteten i ord sier seg enig, viser E18-vedtaket at de i praksis fortsetter den politikken som både har skapt klimaproblemene og som står i fare for å kvele Oslo og Akershus.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer