Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Symbolpolitikk til 40 milliarder

Planene om å bygge ny og langt større E18 gjennom Asker og Bærum mot Oslo er penger ut av vinduet siden det uansett ikke er plass til flere biler inn i Oslo.

TRAFIKK: E18 på vei mot Drammen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
TRAFIKK: E18 på vei mot Drammen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
Meninger

Det politiske flertallet gjør dermed vedtak i milliardklassen for å tilfredsstille velgergrupper som ønsker flere bilveier, uten at det fører til særlig bedre reell fremkommelighet.

Dette er dyr symbolpolitikk og en investering i et mer bilavhengig samfunn. Og det er enda et skritt mot fallitt når det gjelder å møte de globale klimautfordringene.

E18-utbyggingen tar ressurser vekk fra viktige kollektivprosjekter og forsinker en nødvendig overgang til et samfunn som i størst mulig grad baserer seg på at reiser skjer med kollektivtransport, sykkel og gange.

Et grønnere samfunn kommer ikke av seg selv, eller hva «bevisstgjøring». Politikerne må tørre å lede. De er ikke realistisk at folk flest skal parkere bilen om det ikke kommer en massiv satsning på kollektivtransport, og at det bygges ut langt flere gang- og sykkelstier, inkludert ekspress-sykkelveier inn mot Oslo, som gjør at flere jobbpendlere kan velge sykkel i stedet for bil.

Selv om den politiske majoriteten i ord sier seg enig, viser E18-vedtaket at de i praksis fortsetter den politikken som både har skapt klimaproblemene og som står i fare for å kvele Oslo og Akershus.

Oslofjorden er ett område det bør satses mer på. Mye av dagens planlegging skjer utfra gårsdagens teknologi og tenkemåte. Nå er det i ferd med å komme på plass spennende løsninger for eldrevne hurtigbåter. Dette kan være fullt operativt i løpet av 2-5 år, med en rekke nye ankomsthavner i Indre Oslofjord.

Om man hadde satset på dette, kunnet vi sett en reell avlastning av biltrafikken. Ahus/Romeriksbane og nye tunneler gjennom sentrum ville også handle om nødvendige investeringer.

For 40 milliarder kunne vi tatt et betydelig skritt i riktig retning. Vi trenger politikere som tør å ta tak i den nødvendige grønne omstillingen som uansett må komme.