BRODERI: Å kunne sy er en viktig ferdighet.  Foto: Scanpix
BRODERI: Å kunne sy er en viktig ferdighet. Foto: ScanpixVis mer

Symesterskapet?

Barna må lære kunsthåndverk.

Meninger

For tiden går serien Symesterskapet på NRK, og en joker i spillet er selvsagt at mange ikke kan sy. Dermed skal vi beundre deltakerne og ideelt sett få lyst til å sy selv. I vinduet til en av Oslos gjenværende sybutikker er det slått opp en stor plakat: Hele Norge syr!

Men det er lenge siden «hele Norge» kunne sy. Barn som begynner på skolen i dag har ofte foreldre som ikke behersker noen form for håndverk eller materialbruk. Det er lenge siden det har lønt seg å stoppe en hullete sokk. Når den lille gutten starter på barneskolen er det heller ikke noen garanti for at han får lære å sy eller strikke, for det er ikke lenger obligatorisk at læreren på barnetrinnet har utdanning innen kunst og håndverk. Men for alle oss som er opptatt av både kunsten og håndverket, er det å kunne bruke hendene helt basalt. En kan ikke bruke limpistol og stiftemaskin til alle sammenføyninger i framtida!

Hodet og hendene henger sammen. Nå som framtidas skole diskuteres, er det betimelig å etterlyse kunsthåndverksfagenes plassering i skolehverdagen.

NOU- rapporten Fremtidens skole fra Ludvigsen-utvalget ble presentert i Oslo for mer enn 300 skolefolk den 17. september. Rapporten drøfter framtidas kompetansebehov og har kommet fram til at fire skal vektlegges i framtidas skole: Fagspesifikk kompetanse; å kunne lære; å kunne kommunisere, samhandle og delta; å kunne utforske og skape.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandatet til Ludvigsen-utvalget var rettet mot hva elevene trenger å lære i framtida.

Utvalget beskriver kompetansen som skal til, og fornyelse av fagene står sentralt. Noen fag må prioriteres framfor andre. Skolen skal åpne seg mer for samfunnet utenfor enn den gjør i dag. Dette høres bra ut; skole og samfunn henger sammen.

Vi i Norske Kunsthåndverkere (NK) mener det er uhyre viktig å ta vare på den handlingsbårne kunnskapen i et kompetanseområde som -å kunne utforske og skape. All læring bygger på utprøving. Veien til innovative løsninger går gjennom hodet, men den usynlige kabelen mellom hodet og hendene må ikke kuttes over. Vi vil at framtidas lærere skal ha fagutdanning i de estetiske fagene på alle trinn.

I vårt keramikkprosjekt Firing Up peker vi på keramikeren som ressursperson for skolen. Skolenes keramikkovner skal fyres opp igjen, elevene skal erfare gleden som ligger i å bearbeide et materiale. Vi vil bruke kunstnerne som vekkere for slumrende skoleledere, la dem få se gleden og verdien dette gir elever og lærere. NK organiserer 850 kunstnere i hele landet.

Disse er profesjonelle utøvere som har gått hele løpet fram til egen kunstutøvelse, de fleste med kunsthøgskole eller kunstakademi i enden av utdanningen. Men alle kunstnere har startet et sted! Noen lærte dem å tre i en nål. Noen viste dem kunsten, Hanna Ryggens tepper, Karen Klims glassvaser - på utstilling, ved kunstnerbesøk, i bildeform. Å vekke det skapende er å gi tilgang til det.

Lær barna å sy, la dem få en leireklump i hendene. La dem møte kunsten og kunstnerne. Få blir skreddere eller keramikere - men alle vil få stimulert sin skaperkraft. Kunstneren Ane Graff uttalte følgende i tidsskriftet Kunsthåndverk 3/2014:

«Jeg tror at kombinasjonen av hånd og tanke, av materialitet og teori, danner ny kunnskap. Jeg tror på å arbeide fram det ypperste av dem begge, jeg tror på aldri å være ferdig, men alltid strekke seg videre og aldri underkjenne det ene framfor det andre.»

Dette er gode tanker som kan virkeliggjøres hvis vi igjen prioriterer kunst og håndverk i skolen. Kompetanseområdet -å utforske og å skape i rapporten må inkludere håndas og åndens arbeid. Kunsten må være en viktig del av den skapende kompetansen.

Å sy er ikke å trylle. Å forme sin egen kopp i leire er heller ikke noe simsalabim. Dette er handlingsbåren kunnskap som må sees for å læres. I framtidas Symesterskap skal alle norske barn kunne delta, fra første klasse, slik at hele Norge syr! Tar politikerne utfordringen

Lik Dagbladet Meninger på Facebook