Sympatiske skotter

Da Belle & Sebastian besøkte Oslo ble de, av alle ting, imponert over Oslo Plaza.

DET ER EN varm ettermiddag . Gitarist Stevie Jackson og filolinist Sarah Martin i det skotske bandet Belle & Sebastian trasker rundt i Oslo sentrum. De sier de trodde det var kaldere i Norge på denne tiden av året. De går forbi Byporten kjøpesenter, forbi Oslo City. Sarah bøyer nakken bakover, så langt det går an.

- Kan vi dra opp dit?

- Selvfølgelig.

Heisen på Oslo Plaza er på vei mot toppen. Sarah og Stevie lener seg fremover mot glasset og gliser.

Dette er Norges høyeste bygning, men likevel. Belle & Sebastian har jo nylig vært i New York. Der måtte de bytte heis fire ganger i løpet av en skyskrapertur. Så blir de imponert over Oslo Plaza?

- Er dette 16. etasje? Det går fort! synes Sarah.

- Er det et slott? Stevie peker mot Ekebergrestauranten.

- Se, der er skibakken! Sarah ser i retning Holmenkollen.

BELLE & SEBASTIANS nye plate, den sjette i rekka, har fått tittelen «Dear Catastrophe Waitress». På en måte var det Grant McLennan i det australske kultbandet The Go-Betweens som ga plata navn.

- Det er litt komisk, sier Sarah.

- Vi spilte med The Go-Betweens i Spania. Utover kvelden drakk Grant seg ganske full. Det var da han spurte hva vi skulle kalle plata. Jeg svarte at vi hadde tenkt på tittelen «Dear Catastrophe Waitress», at det også var en sang vi skrev for flere år siden som skulle med på albumet. Grant begynte å le. Så prøvde han å uttale det: «catassssstrophe waitressssss», «catassssstrophe waitressssss», «catassssstrophe waitressssss». Han gjentok det gang på gang, sånn som skikkelig fulle folk pleier å gjøre, ler Sarah.

- I really like that , sa Grant tilslutt.

- Så The Go-Betweens hadde vel litt effekt på oss når det gjaldt valg av platetittel, smiler Stevie.

Det nye albumet er produsert av Trevor Horn, en mann som tidligere har jobbet med artister som t.A.t.U, Frankie Goes To Hollywood, ABC, Rod Stewart, Cher, Yes og Celine Dion.

- Ikke akkurat den type produsent man skulle tro at dere ville velge?

- Det var han som valgte oss, smiler Stevie.

- Han spurte om han kunne få møte oss. Og vi likte han så innmari godt! Da han forlot rommet tenkte jeg: «ikke la ham gå!». Og da han dro tilbake til flyplassen, sa vi: «ikke la ham gå ombord i flyet!», ler Sarah.

- Trevor har virkelig gjort en god jobb. Han har ikke prøvd å forandre oss, han har bare å fått det beste ut av sangene våre, sier Stevie.

STEVIE JACKSON tar av seg solbrillene. Myser mot ettermiddagssola. Vi går ut på gata.

- På mange måter har det vært en merkelig reise, sier han.

- Hva da?

- Bandet. Vi kjente hverandre nesten ikke i det hele tatt da vi begynte å spille. Det var en usikker periode, og det var ikke så lett å spille live. Det var først for et par år siden, etter «Fold Your Hands Child, You Walk Like a Peasant» at ting begynte å forandre seg. Medlemmene i bandet kom hverandre nærmere, vi ble bedre kjent. Vi ble mer trygge på oss selv, og det gjorde at samarbeidet ble bedre.

- Men det var også en vanskelig periode, siden både Isobel (Campbell) og David (Stuart David) forlot bandet, sier Sarah.

- Ja, det var vanskelig da Isobel dro. Men bandet gjorde henne ikke lykkelig lenger. Det var liksom ikke nok for henne, sier Stevie og tenker seg om.

- Men selv om det var trist at hun reiste, var det veldig deilig at alle hadde et felles ønske om å være der, at alle ville begynne å jobbe med albumet. At vi alle ville gå i den samme retningen, sier Stevie.

- Det føltes riktig, sier Sarah.

- Ja, folk går jo videre i livet. Isobel skal gi ut plate nå snart, skal hun ikke?

KOSEMOSE: Tenn stearinlysene på hybelen, kok opp tevann, legg et teppe over deg og kjæresten din, la høsten komme. Nå er nemlig Belle & Sebastian ute med nytt album. Her er fiolinist Sarah Martin og gitarist Stevie Jackson.