KOMMENTARER

Symptomet Bærum

Alle er enige om både problemet og løsningen. Det haster å bli enige om virkemidlene.

SUKSESSKRITERIET: Fortetting langs tog, trikk og t-bane er den opplagte formelen for å møte befolkningsveksten i storbyene. Her en vogn fra Kolsåsbanen, på Majorstuen T-banestasjon i juli 1976.
SUKSESSKRITERIET: Fortetting langs tog, trikk og t-bane er den opplagte formelen for å møte befolkningsveksten i storbyene. Her en vogn fra Kolsåsbanen, på Majorstuen T-banestasjon i juli 1976. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Etter åtte års opprustning gjenåpnet nylig Kolsåsbanen, den viktige t-banelinja som siden 1921 har knyttet folk bosatt langt ute i Bærum til Oslo sentrum på den mest effektive og miljøvennlige måten en storby kan. Når flyten mellom hjem og arbeid går på skinner, er det lett å kjøre kollektivt til jobb. T-banelinjen er ett av mange eksempler på den utviklingen som er et politisk mål over hele landet: At veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Derfor bygges det bybane i Bergen, derfor lager Stavanger egne bussveier.

Behovet er enormt, og det haster. Allerede i 2030 vil det bo 6 milloner mennesker i Norge. Den største veksten kommer i de store byene, i Oslo og Akershusregionen vil befolkningen øke med mellom 350 - 400 000 mennesker de neste 15 åra. Da sier det seg selv at boligutbyggingen må skje raskere enn de knappe 1000 nye boligene som ble bygget i hovedstaden i år. Like selvsagt er det at befolkningsveksten ikke kan tas innen bygrensa alene.

Løsningen er det tverrpolitisk enighet om, det ikke er så mange måter å gjøre dette på. Vi må bygge mer skinnegående kollektivtrafikk både i og rundt de store byene, og nye boligprosjekter må i hovedsak legges langs skinnene. Fortetting må skje særlig rundt stasjonene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer