Synderen Krekar

Mullah Krekar har egenhendig bidratt til å forvandle seg selv til en fundamentalistisk klovn.

SMUGET ER ET KJENT

sted for forskjellige arrangementer, og også for kos, humor, alkohol, sjekking, musikk og dans. Krekar dro dit for å delta i en debatt. Hans familie, kone og bror var med. Ifølge islam har Krekar ikke religiøs tillatelse til å være på et sted som skjenker alkohol. Det har aldri funnet sted en slik debatt der en imam deltar i et møte hvor det skjenkes alkohol. Islam har restriksjoner mot alkohol, som er mye strengere enn bare et forbudt. Koranen advarer mot alkohol i mye sterkere grad. Koranen sier: «Dere som tror, alkohol, hasard, offersteiner og spådomspiler er en gru og et Satans verk. Unngå det, så det må gå dere godt!» Koranen (5:90). «Ved alkohol og hasard ønsker Satan bare å sette fiendskap og hat mellom dere, og holde dere borte fra tanken på Gud, og fra bønnen. Skulle dere ikke da la det være?» Koranen (5:91). I Korantolkning står det også at det er forbudt å spise svin. En muslim kan imidlertid sitte å spise ved samme bord der en kristen spiser svinekjøtt, så lenge muslimen ikke selv spiser svin. Men med alkohol er det ikke tillatt å sitte ved samme bord der andre drikker alkohol. I islam er det slik at å unngå, er en sterkere advarsel enn å forby. For å sitere et kjent verk: «Å unngå en person betyr at man ikke kan snakke med eller omgås personen. Hvis personen sitter på en kafè , må jeg unngå å gå inn i denne kafeen. Går han i denne gate, snur jeg og unngår å møte ham». Og fordi Krekar var på Smuget, der folk drakk alkohol, har han begått en alvorlig synd ifølge sin tro. Krekar har krenket et av islams alvorligste bud. Derfor burde han ikke nyte en imams respekt. Han kan utvilsomt utenat det Profeten Muhammed har sagt: «Den som setter seg i en anklagesituasjon av eget valg, kan ikke klandre andre enn seg selv.»

En venn av meg spurte en imam her i Oslo om Shabanas løft, imamen svarte misfornøyd : - Krekar kan gjøre hva han vil. Men han må ikke dra islam med seg til en bule og hevde at han er imam som fortjener respekt. Han jakter på publisitet på bekostning av islam. Han har krenket islam med å dra dit alkohol skjenkes, sa imamen, som likevel ikke var særlig glad i Shabana.

PÅ ET STED

der folk drikker og slår ut håret, ler og blir fulle, sjekker og danser, kan ikke en imam kreve av andre å passe på islams regler, for stedets spilleregler blir prioritet. Man kan på samme måte ikke kreve av andre å respektere norsk lov hvis man selv bryter lovene! Og hvordan kan Krekar kreve forståelse for at han krenkes ifølge islam, og kreve rettssak, når han selv krenker islams regler med å dra til et sted som selger alkohol. Han har egenhendig bidratt til å forvandle seg selv til en fundamentalistisk klovn. Takket være Shabana, har han satt seg i en situasjon der han ble lurt. Krekar tror, at når han sitter foran mediafolk og skryter av nordmenn, at mediafolk lar seg lure, at de glemmer hans fundamentalistiske bakgrunnen og drapene hans gruppe har utført. Kanskje vet han ikke at norske medier er et demokratisk våpen.

AT KREKAR FØLER SEG

krenket av Shabanas løft, har sin forklaring i hans bakgrunn. I sin egen bok forteller han stolt hvordan han blir respektert for sin tittel, og for hans klesdrakt som imam. Og Krekar tror at han som imam, som religiøs prest, kan få større respekt også i Norge. Han forteller i sin bok om en hendelse der han brukte sin imamtittel for å få i gang en rettssak. Bare det at man er imam, er for Krekar i seg selv nok for å være privilegert og kunne kreve spesiell respektert fra andre. Men her i det demokratiske Norge kan han ikke forvente større respekt enn andre, bare fordi han er imam. Nordmenn er ikke lenger så autoritetstro, som i vår muslimske del av verden, der folk respekterer turbanen. Respekt er verken en selvfølge eller en selvinnlysende rett. Respekt i et demokratisk system er noe det må strebes etter. Dette kan ikke Krekar ha vært oppmerksom på. Likhetsideologi rammer alle i Norge, og stiller alle for samme rett. Det som ikke krenker andre i dette land, kan heller ikke krenker Krekar. Og når respektable personer som Jens Stoltenberg, Terje Sjeggestad, billedhugger Per Ung, en oberst i militæret, som jeg ikke husker navnet på, og Odd Nerdrum ble løftet av Shabana uten at de følte seg krenket, hvorfor føler Krekar da seg krenket? Hun har løftet mer enn 50 personer, blant annet samer og andre pakkiser. Ingen av dem har anmeldt henne for krenkelse. Ingen har reagert med å kontakte sin advokat. Hvorfor følte denne fundamentalistiske Krekar seg krenket? Tror Krekar at han er mer verdifull enn alle disse? Tror han at en muslimsk imam fortjener å bli hedret mer enn nordmenn selv? Hvis han tror at han bør få ekstra respekt fordi han fortjener det bare fordi han er muslimsk imam, så er dette en muslimsk rasisme som ikke hører hjemme i norsk offentlighet. Tvert imot. Hvis vi vurderer Krekar ut fra verdiene han står får, skulle alle kvinner, til og med Shabana, anmelde ham til politiet for offentlig kjønnskrenkelse. For han skriver i sin bok at han tror på Sharia-loven, middelalderens lov som betrakter kvinnen som mannens slave og eiendom. Dette er kvinnediskriminering. Rettsvesenet burde ikke prioritere hans anmeldelse.

DET NORSKE FOLK

har hittil betalt 17 millioner skattekroner for å finansiere rettferdige rettssaker for Krekar. Men folk er ikke villig til å finansiere en ny rettssak, basert på en fundamentalistisk muslim som mangler humor og selvforståelse, og som omfavner et snev av paranoia som gjør at han ser på seg som bedre enn andre. Har han ikke i sin bok satt seg som motstykke til Bush og Rumsfeld? I boka forteller han at hele rabalderet med rettssaker og arrestasjoner var et resultat av at Bush og Rumsfeld hater ham personlig.

Shabana løftet ham for å teste om han er fundamentalist eller ikke. I innvandrermiljøet er det også mange som fortjener å bli testet. En stor oppgave for Shabana å utføre tusener av løft. Ihvertfall er jeg klar for din test, Shabana!