Synes du det er mange oppfølgere på kino? Det er bare å bli vant til det

- Det er tydelig at de store filmstudioene satser mer av pengene sine på færre merkevarer.

(Dagbladet): Et blikk på helgas kinoprogram gir ikke den store troen på Hollywoods nyskapingsevne. Der ligger oppfølgere og nystartinger tett i tett:
 
• «Avengers: Age of Ultron» er oppfølgeren til «Avengers» fra 2012.
• «Entourage» er en oppfølger til en tv-serie.
• «Insidious 3» følger opp liketitlede filmer fra 2010 og 2013.
• «Jurassic World» er den fjerde filmen i sin serie.
• «Terminator: Genisys» er den femte.
• «The Second Best Exotic Marigold Hotel» følger opp fire år gamle «The Best Exotic Marigold Hotel».
• «Mad Max: Fury Road» rebooter åttitallets mest populære postapokalyptiske mareritt.
 
Og i ukene vi har foran oss, kommer «Magic Mike XXL», oppfølgeren til «Magic Mike», «Ted 2», «Mission: Impossible - Rogue Nation» og en ny film om de mange ganger filmatiserte tegneserieheltene Fantastic Four.

Satser på færre filmer Til høsten og vinteren kan vi vente oss ny Star Wars-film, ny Maze Runner-film, gjensyn med både James Bond og Sylvester Stallones boksefigur Rocky, samt «Sinister 2», «Paranormal Activity 5», «Zoolander 2», «My Big Fat Greek Wedding 2», «Hotell Transylvania 2» og ikke minst «The Hunger Games: Mockingjay Part 2».
 
- Det er tydelig at de store filmstudioene satser mer og mer av pengene sine på færre og færre merkevarer. De går for sikre kort. Tendensen har vart en stund, men blir forsterket for hvert år som går, sier Joakim Thorkildsen, redaktør i film- og tv-bloggen Filter.
 
Han setter selv pris på flere av franchisene.
 
- Men for en viss andel av de voksne filmelskerne er det tidvis - kanskje særlig nå om sommeren - vanskeligere å finne et ålreit tilbud på kino, sier Thorkildsen.
 
Må se andre steder - De må i åra som kommer på til andre plattformer for å finne filmer de liker, sier han og viser til at strømmetjenestene har begynt å finansiere mange mellomstore filmer nettopp av den typen som må vike for superhelter og store blockbustere på de store filmstudioenes budsjetter.
 
Netflix har for eksempel overtatt finansieringa av «War Machine», som omtales som en provokativ satire over krigen i Afghanistan. Den har Brad Pitt i hovedrollen som amerikansk general og en budsjett på 30 millioner dollar.

Men strømmetjenestene ønsker å vise filmene sine selv, og er mindre interessert i å distribuere dem på kino.
 
- Kinoene vil bli plattformen for de store blockbusterne, med sine kjempebudsjetter — så blir det Amazon, Netflix og andre som finansierer de typiske mellomfilmene, tror Joakim Thorkildsen.