Synger for pappa'n sin

- Benjamin Brittens «Les illuminations» er et favorittverk for alle sopraner. Når jeg nå skal synge det offentlig for aller første gang, valgte jeg Norge av en helt spesiell grunn, sier Italia-bosatte Elizabeth Norberg-Schulz.

I kveld og i morgen synger hun i Oslo Konserthus. Pappa Christian, viden berømt arkitektprofessor, er fascinert av «Les illuminations», og lille Elizabeth ble tidlig glad i det krevende verket, komponert til tekster av Rimbaud. Etter konservatorieutdannelsen i Italia innstuderte hun det på Brittens egen musikkskole i England, og minnes den store sangeren Peter Pears' råd: «Arbeid videre med dette, for dette kan du gjøre til ditt repertoar.»

- Men det er så spesiell og dramatisk musikk at jeg følte det måtte vente til jeg var blitt mer moden som menneske. Nå er jeg litt eldre, har fått et barn og synes jeg forstår verket bedre. Tida var inne, og da ville jeg gjerne synge det i Norge for at min far skulle få høre meg når jeg sang det for første gang, sier hun.

Sulten

Å møte Elizabeth Norberg-Schulz som snarest mellom prøver med Oslo-filharmonikerne og møter hos impresario Per Boye Hansen, er som å bli utsatt for en c-vitaminbombe. Munter og kjemisk fri for primadonnarier utstråler hun stor kjærlighet til musikken og yrket sitt, den lidenskapen som muliggjør alle de endeløse timene med perfeksjonering som kreves før dørene åpner seg på Milanos La Scala og New Yorks Metropolitan - der hun skal synge det nye tusenåret inn sammen med bl a Placido Domingo kommende nyttårsaften - og før rolletilbudene blir så mange og gode at hun kan tillate seg å være selektiv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men er hun fortsatt «karrieresulten» nok, med mange mål nådd og en snaut ett år gammel sønn ventende hjemme?
- Hah, sønnen min er vel sulten nok, jeg må jobbe for ham iallfall de neste 20 årene, skratter hun, men blir alvorlig:

- Jeg må nok skjerpe meg litt. Jeg har vært to måneder i Genéve og to måneder i New York etter at han ble født, men føler nå at han må ha mer av meg. Men skulle jeg kutte ut sangen, ville det bety at han får en dårlig utgave av meg. Det gjelder å finne en riktig balanse her, for eksempel ved å velge færre, men desto mer interessante og stimulerende utfordringer.

Trenger publikum

- Færre konserter, mer arbeid i platestudio?
- Nei, jeg er for glad i publikum, trenger den kontakten. Det å kommunisere med publikum under en konsert kan ikke erstattes av plater.

«Cosi fan tutte» i Bologna og plateinnspilling for Kirkelig Kulturverksted med Aage Kvalbein og Håvard Gimse er de første oppgavene som venter etter Oslo-konserten.

- Italiensk musikk med tilknytning til italiensk vin, det blir gøy, smiler hun lurt, men røper likevel at favorittvinen er rød, kraftfull og spansk.
Så står da også «Carmen» på engasjementslista. I Brussel.

LITEN, MEN STOR: Elizabeth Norberg-Schulz skal synge det nye tusenåret inn på New Yorks Metropolitan sammen med bl a Placido Domingo kommende nyttårsaften.Foto: LARS EIVIND BONES