STEMMER I: Asheim tar et oppgjør med debatten rundt fjerning av sang i skolen, ved å selv synge. Men kritikerne frykter at ved å ikke nevne sang i læreplanen, vil det bli mer tilfeldig hvilke lærere som bruker det i undervisningen. Video: Kunnskapsdepartementet. Vis mer

Synging fjernet fra læreplanen:
- Historieløst

Kunnskapsdepartementet sier det hele bygger på en misforståelse.

(Dagbladet): - Det er bekymringsverdig og historieløst. Sang har vært veldig sentralt helt siden man startet med skole, sier Solveig Salthammer Kolaas, førstelektor i musikk ved Nord Universitet.

Hun reagerer på at Kunnskapsdepartementet har fjernet sang fra skolens overordnede læreplan, og spør om sang plutselig ikke er viktig lenger.

- Sang er en så grunnleggende del av det å være menneske. Det er viktig i alle faser i livet, og for å skape fellesskap og glede. I skolesammenheng er det klare paralleller mellom sang og musikk, og utvikling av talespråket. Dette finnes det forskning på, sier Kolaas, som også skrev et leserinnlegg om dette i Adresseavisen.

Hun legger til at forskning også viser at sang bidrar til utvikling av empati, og senkning av stresshormonet kortisol.

Fellesskapsfølelse

- Sang binder oss sammen. Man får en fellesskapsfølelse av å stå samlet og synge. Selv om man kanskje ikke synes man synger så fint selv, er du en del av en gruppe, og trenger ikke synge alene, sier Kolaas.

KRITISK: Solveig Salthammer Kolaas, førstelektor i musikk ved Nord Universitet. FOTO: Roger Grostad / Nord Universitet
KRITISK: Solveig Salthammer Kolaas, førstelektor i musikk ved Nord Universitet. FOTO: Roger Grostad / Nord Universitet Vis mer

Hun viser til hvordan sanger bandt oss sammen etter terrorangrepene 22. juli. Da ble særlig «Mitt lille land» av Ole Paus og «Til ungdommen» av Nordahl Grieg mye sunget.

- Også nasjonalsangen og julesanger til jul er gode eksempler, sier hun.

Selv om dette er en annen type læreplan enn tidligere, som er mer overordnet, mener hun sang er så grunnleggende at det burde stå i en slik overordnet plan.

- Kritiske røster sier at det er få fag og fagbegrep som nevnes spesifikt i planen generelt. Men sang er ikke bare et fagbegrep, det er en gjennomgående verdi, sier hun, og legger til at sang hører til på et overordnet plannivå.

- Så viktig er den for barns danning. Nå blir det opp til hver enkelt lærer. Det går utover elevene når det blir så tilfeldig, sier Kolaas.

- Viktig for mennesket

Ulrika Bergroth-Plur, daglig leder i organisasjonen Musikk i skolen, mener musikk og sang har blitt gradvis nedprioritert i skolen i lang tid, og at dette kan gjøre at sang får enda lavere prioritet.

- Jeg forstår at man ikke kan skrive ut alt i en overordnet plan, selv om man i grunn mener at aktiviteten skal være en del av skolens oppdrag . Men den gamle læreplanen hadde et språk som tydeligere definerte skolens verdier, og som på en indirekte måte sa hvorfor det å spille, synge og skape er viktig for et menneske. Risikoen ved å bli for lite konkret er at lærere og rektorer ikke klarer å se i læreplanen at dette er viktig, sier Bergroth-Plur.

Frykter forskjell mellom barn

Hun legger til at det er fare for at det blir stor forskjell på hvilke barn som får tilgang på sang, og ikke.

Gjennom satsningen«Syngende skole», som organisasjonen leder, gis skolene kompetanse på sang, og målet er at alle skolebarn får muligheten til å synge en gang om dagen. Satsningen er støttet av Kulturdepartementet, men Bergroth-Plur ønsker at Kunnskapsdepartementet også blir involvert.

- Allerede nå er det ikke lenger sikkert det finnes to eller tre sanger som alle barn i landet kan. Det er ikke engang sikkert barn i samme skole har en sang å synge på reunion om 20 år. Sangene de kjenner best til er de som i stor grad defineres av et kommersielt marked i utlandet, sier Bergroth-Plur.

- Jeg tror ikke man helt har sett hvor tung verdi sang faktisk har. Hvis det skjer noe i et land er sangen et utrolig viktig bindemiddel. Eller når du sitter på gamlehjemmet og har mistet språket, er kanskje sangen den uttrykksformen som du har igjen, sier hun.

Synger svar

Kunnskapsdepartementet opplyser til Dagbladet at debatten som raser bygger på en misforståelse, og sier at sang fortsatt er viktig. Konstituert kunnskapsminister, Henrik Asheim, la også ut en video på Kunnskapsdepartementets Facebook-siden, hvor han syngende forklarer at de ikke skal fjerne sangen fra skolen.

- Det skal synges like mye i skolen i framtida som i dag, og det har selvsagt aldri vært aktuelt å fjerne sang og musikk fra undervisningen. Sang er også viktig for framtidas skole, skriver Magnus Thue, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, i en e-post til Dagbladet.

Han legger til at den overordnede delen av lærerplanen for skolen som ble fastsatt i høst, fastslår at elevene skal møte et variert spekter av kulturuttrykk i opplæringen.

- Sang er, sammen med mye annet, ikke nevnt spesifikt fordi overordnet del ikke gir en detaljert beskrivelse av hva skolehverdagen skal fylles med. Men akkurat som før, skal det fremover være like mange timer i musikkfaget og lærerne står fritt til å bruke sang og musikk som metode i andre fag, skriver Thue.

- Sang og musikk i opplæringen gir elevene mulighet til å skape og utforske, gode opplevelser og bidrar til deres identitetsutvikling. Det er ikke og har aldri vært aktuelt å fjerne den, legger han til.