KRITISERT: Synnøve Findens reklamekampanje for Synnøve Finden har fått massiv kritikk. Nå har de avsluttet kampanjen. Dette er et utdrag av kampanjen. Video: Synnøve Finden Vis mer

Synnøve Finden avslutter lettkledd yoghurt-kampanje etter massiv kritikk

- Kampanjen gir assosiasjoner til sexturisme. 

(Dagbladet): Synnøve Finden har tydd til stereotypier i sin reklamekampanje for Synnøve Gresk Yoghurt, og det med blandet mottagelse, skriver Kampanje.

Nå har selskapet trukket kampanjen, bekrefter kategoridirektør for drikke og frokostprodukter i Synnøve Finden, Magnus Tollefsen, overfor Dagbladet.

Tre timer med lettkledd greker

Selskapet har i kampanjen byttet ut den velkjente budeia, men en betraktelig mer lettkledd frontfigur. Georgios er navnet på grekeren, som skal friste kundene.

Bildene av den lettkledde mannen har prydet både emballasje, og digitale flater, og på selskapets enge nettsider kan du få en hele tre timer lang sekvens med den halvnakne Georgios på stranda.

På nettsidene har det foregått en konkurranse hvor deltakere kunne vinne en tur til Hellas. «Vinn en reise til Hellas. Georgios venter på deg på greskpause.no», var budskapet.

Konkurransereglene var som følger: Se på grekeren i tre timer, og få flere lodd i trekningen om den «greske pausen». I løpet av de tre timene koser den halvnakne Georgios seg på stranda. Han smører seg inn i solkrem, tar selfier, bader, og spiser selvsagt yoghurt.

- Pinlig og umusikalsk

På selskapets Facebook-side har flere reagert på framstillingen av den unge grekeren. «Dum, platt og helt i utakt... umusikalsk, Synnøve Finden», skriver en bruker. «Oppfatter reklamen deres som ren sexisme», skriver en annen, ifølge Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frilanser Majken Aune Olsen er en av dem som har reagert.

- Dette er helt hinsides pinlig, skriver blant annet Olsen på Facebook-sida.

- Det er en tre timer lang video av en mann på en strand i badeshorts. Hadde det vært en kvinne, så hadde den aldri blitt laget. Ingen i 2017 ville laget en flere timers lang kampanjefilm av en lettkledd kvinne som smører seg inn i olje, og hopper rundt på stranda. Det er liksom greit fordi det er en mann, men jeg tror de fleste vil være enig i at dette ikke er greit, utdyper Olsen til Dagbladet.

Olsen påpeker at kroppspress også er reelt hos gutter, og at listen over negative sider ved objektivisering av kropp er lang - også når det er snakk om en mannlig kropp.Dessuten gir hele kampanjen henne assoisasjoner til sexturisme.

- Kvinner som kjøper sex på ferie blir ofte feid bort som en «ferieflørt», men i land med høy arbeidsledighet og stor turistindustri, så er sexturisme et stort problem. Det framstilles også som at det er de vestlige kvinnene som blir utnyttet for penger og gaver, og ikke omvendt, konstaterer Olsen.

Frilanseren er enig i at man må tåle nakenhet med et glimt i øyet, men at det ikke er behov for en nasjonal kampanje hvor kroppen er salgsvare.

Kampanjen er avsluttet

Til Kampanje forklarte Magnus Tollefsen i Synnøve Finden at de ønsket å lage en kampanje med humor som får frem at yoghurten er laget i Hellas.

Da Dagbladet kontaktet Tollefsen fredag kveld, fortalte kategoridirektøren at kampanjen er avsluttet etter alle reaksjonene.

- Vi ser at noen føler seg støtt. Det har selvsagt ikke vært tanken eller meningen vår. Dette er vi lei oss for og vil bare beklage. Planen var å avslutte kampanjen i neste uke, men vi har nå allerede stoppet den, skriver Tollefsen i en e-post.

Olsen er fornøyd med Synnøve Findens beslutning.

- Jeg syns det er bra Synnøve Finden avslutter kampanjen, og jeg håper både de og andre selskaper vurderer markedsføringspraksisen sin framover. Forbrukere forventer i større og større grad at selskaper tar samfunnsansvar, og det bør de ta på alvor, sier hun til Dagbladet.

- Forskjell på objektivisering av kvinner og menn

Kampanjen har også blitt klaget inn til Forbrukerombudet, bekrefter juridisk direktør Frode Elton Haug til Kampanje.

Forbrukerombudet kan vurdere om en reklamekampanje bryter markedsføringsloven.

I lovens andre paragraf heter det blant annet at «den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

- Bestemmelsen er stort sett anvendt der det er fokus på kvinner og kropp i markedsføring, men den vil kunne komme til anvendelse ved motsatte tilfeller, sier Haug til Kampanje.

Han forklarer likevel at det er en forskjell på kjønnene. Og at de er strengere på framstilling av kvinner.

- Det er et vern av uheldig fremstilling av kvinner som er formålet med bestemmelsen, sier han.