FAGLIG LØFT: Heidi Dahlsveen (f.v.), Shabana Rehman, Sherin Khankan og Mehda Zolfaqari under Fortellerfestivalen. Foto: Mette Kaaby
FAGLIG LØFT: Heidi Dahlsveen (f.v.), Shabana Rehman, Sherin Khankan og Mehda Zolfaqari under Fortellerfestivalen. Foto: Mette KaabyVis mer

Debatt: Islam

Synnøve Solbakken ble imam

Plutselig sto hun der på scenen, Nordens første kvinnelige imam, eller imama, inkarnert som en Synnøve Solbakken i hvit senorita kjole og knallrøde kinn.

Meninger

Hun åpnet med å synge muslimske bønnerop med fløyelstoner fra ganen og dyp transcenderende gjenklang i rommet.

Hennes azan var en spirituell meditativ åpning av en forestilling som skulle vise seg å være helt ekstraordinær på en norsk teaterscene. Sherin Khankan er ingen fiksjon, hun er på ekte! Men dessverre; norske kulturredaktører kjente ikke sin besøkelsestid!

Søndag, mens Twitter raste med rette over den forferdelige hashtagen #hangAyazNizami som trendet og Facebook-Norge var mest opptatt av Søviknes sin hodeløse deling av en link fra en høyreekstrem side så spilte det seg ut et spirituelt, åndelig og humanistisk kvantesprang et helt annet sted, i Oslo sentrum. På en liten scene, under fortellerfestivalen.

Festivalsjef Mette Kaaby kunne med stolthet presentere en slags åpenbaring:

2017-LØFT: Shabana Rehman løfter Sherin Khankan under Fortellerfestivalen sist helg. Foto: Naila Malik
2017-LØFT: Shabana Rehman løfter Sherin Khankan under Fortellerfestivalen sist helg. Foto: Naila Malik Vis mer

Gjennom forestillingen «Madonna, bitch og imam» ble vi vitne til levende religionshistorie. Spørsmålet er blitt stilt flere ganger:

– Er det mulig å være feminist og muslim på samme tid?

Imama Sherin Khankan delte sin visjon gjennom monologen «The Future of Islam is a Woman» om veien fram mot å etablere en moské for kvinner og bli Nordens første kvinnelige imam.

Kvinnen med en finsk kristen mor, og syrisk muslimsk far har en forhistorie der hun ble vraket fra partiet Radikale rødt i Danmark fordi hun ikke ville avvise islamsk sharialovgivning. Hvordan endte hun opp som feminist og grunnlegger av Mariam-moskeen

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Min far er hardcore feminist, begynte hun med da hun fortalte om sin reise inn i muslimsk feminisme.

Framgangsmåten er å jobbe for likestilling og i mot patriarkatet innenfra. Det er som om hun har skjønt akkurat hvor langt strikken kan tøyes med støtte og legitimitet fra de muslimske kildene selv, og den strikken den tøyer hun «skamløst» ved å si at hun ikke er en reformator. Hun er en som går til kildene og finner støtte til sin feminisme i Islam. Hennes gud, hennes skaper, har allerede gitt henne de rettighetene hun ønsker og står fritt til å tolke. Den tillatelsen har hun gitt seg selv med samme selvfølge som det menn gir seg selv til å gjøre akkurat hva som passer dem best.

Måten Sherin formidler og forløser likestilt trosutøvelse, for eksempel i møtet med sjelesorg og riter, er på en så oppsiktvekkende måte at det fortjener et langt større publikum og mediedekning enn det hun fikk i Norge i går. NRK Dagsrevyen valgte heller å rydde plass til Søviknes' høyreekstreme link, men vår finsk-syriske dansktalende medsøster ville ha glitret på Dagsrevyen i går og åpnet dører inn til sin samtid som Terje Søviknes aldri vil være i stand til.

I dette intervjuet forteller Imama om sin aktivisme:

«We will change the concept of Islam in Europe and elsewhere- showing that Islam is a peaceful religion. We will fight the growing Islamophobia as well as patriarchal structures by working on the ground…creating change from within...we will repeat this message from here and all the way to China over and over again as long as ignorance is ruling».

På sin Facebook-side skriver Sherin: Mariam-moskeen er åpen for islamsk ekteskap med ikketroende uten at de trenger å konvertere, og sjelesorg (herunder islamske skilsmisse og hardt kritiske situasjoner slik for eksempel Rania Jalal Al-Nahi nylig skrev i VG ).

«Mariam-moskeen vil holde fredagsbønn som vil mobilisere et team av kvinnelige imamer som kan ta på den store oppgaven det er å lede khutbah og bønn systematisk fredag etter fredag. Slik andre kvinnemoskeer i verden har bygd seg opp. Vi er inspirert av andre bevegelser i verden som har lansert moskeer med kvinnelige imamer. Inkludert kvinnemoskeen i Los Angeles. Det tar tid og hardt arbeid tå bygge et nytt samfunn opp. Hvis du vil være en del av Mariam-moskeen, kontakt oss i gruppen Kvinnelige imams».

En imama som er tydelig i mot indoktrinering, har en dyp demokratisk forståelse, og er for full ytringsfrihet fikk publikum til å bli rørt til tårer. De er også åpne for å vie troende med ikke-troende og annerledestenkende uten krav om konvertering.

At ytringsfrihet skal gjelde alle ga hun et ganske tydelig eksempel på da hun fortalte hvordan hennes første reaksjon var når performancekunstneren Uwe Max Jensen løp naken inn i en kirke hun var invitert til å preke. Hun ble kritisert som Islamist av Max Jensen som klarte å komme helt inn i kirken uten underbukser, dansk flagg og et kors i hånden (!)

Sherin sto der med sin lille datter og øvde på sin tale. Hennes første reaksjon var å hviske til sin datter at det var denne mannens demokratiske rett å si sin mening, og ba så datteren om å snu seg vekk.

Folkekirken ble også i dansk samfunnsdebatt møtt med skarp kritikk for å ha sluppet til en imam som skulle gjentolke den kristne gudstjenesten. Kirken har «solgt seg ut», kritiserte danskene. Det stoppet ikke Sherin, som ser ut til å inneha sterk diplomatisk og spirituell talent, eller intelligens for den saks skyld, og likevel gjennomføre sin opptreden. Slik hun gjorde for Oslo-publikummet.

I over en time fortalte Sherin om sin intuitive vei til å bli en øverste leder i moskeen, sin visjon om en mer demokratisk religionsutøvelse med respekt for individets frihet og for likestilling og mangfold. Ja, man kan nesten si at med karismatisk feminisme berettet hun om at kvinner er de som kan redde Islam.

Festivalsjef Mette Kaaby presenterte oss ikke bare for Sherin, hun presenterte dette i en ramme med to andre kvinnelige fortellere som formidlet sine fortellinger om skjøgen og om madonnaen.

– Heidi Dahlsveens «Metallurgi» er en fortelling om den norrøne disen Frøya og kvinnen som smykker seg og som deltar i krig og kvinnens rolle i konflikter.
 Heidi Dahlsveen traff også publikum med historien om Frøya med det som bakteppe at hun er vokst opp med menn som forteller historier om menn.

– Kvinner blir ofte ilagt restriksjoner, ikke minst i religiøse sammenhenger. I «Maria i Koranen» presenterte fortellerkunstneren Mehda Zolfaqari historien om den gangen jomfru Maria gikk inn i tempelet, og om hvorfor kvinner er marginalisert i moskeer. Det kombinerte hun med å fortelle om sine egne personlige opplevelser.

Jeg ble imponert over Mehdas komiske talent og ansiktmimikk. Hun regner seg selv som en del av «skamløs»-bevegelsen og synliggjorde med dyp innlevelse hvordan usynliggjøring av kvinner i det religiøse patriarkat forekommer.

Men sterkest var det å se hvor berørte flere av de som fant veien til denne forstillingen ble. Som selv var søkende, og ønsket rettferdighet for sitt kjønn og retten til å kunne elske og leve i frihet med sine medmennesker.

Så kan man si at det opplevdes utrolig provoserende å høre på Sherin forklare hvordan kvinner må være lure, i dialog, og vise vei ved å forsøke og finne støtte i kildene for å bli behandlet med rettferdighet. For meg framsto det nærmest som om kvinner må tigge om frihet og være utspekulerte som en Scheherazade i tusen og en natt.

Jeg stilte Sherin dette spørsmålet da jeg fikk sjansen, og hun svarte kort oppsummert at hun tror at man må jobbe både innenfra og utenfra mot patriarkatet. Og måten å jobbe innenfra på er å ikke demonisere de andre, finne legitimitet for sin feminisme i kildene og skape en alternativ trosutøvelse som kan vokse seg fram. Dette kan og må så klart debatteres, og Sherin virket ikke redd for å gå inn i disse debattene med et åpent aksepterende sinn.

Men for nå: Denne forestillingen var alt annet enn en offertale, kvinnene ville med sine forskjellige talenter fortelle, berette, dele og innta scenen med den største selvfølgelighet. Det var sterke selvstendige kvinner som gjennom fortellerkunsten trollbandt publikum.

I 2004 løftet jeg lettvekteren mulla Krekar på nattklubben Smuget i Oslo. I 2017 fikk jeg lov til å løfte en person som var langt tyngre, den intellektuelle, åndelige og spirituelle lederen Imama Sherin, på teaterscenen i Oslo.

I slike tider forteller scenekunsten oss mye mer om hvordan polarisering kan kveles og hvordan vi mennesker kan skape virksomme møteplasser som endrer vår oppfatning av fastlåste debatter. Fortellerfestivalen og festivalsjef Mette Kaaby skal ha stor takk for at hun fikk madonnaen, skjøgen og imama opp på scenen.