Synnøves siste gnist

BERGEN (Dagbladet): Synnøve Anker Aurdal fikk klippet over livstråden 1. april, og da sto hennes siste billedteppe, «Blå krystaller», uferdig i vevstolen. Det var ment å bli hennes finale i fiber til festspillutstillingen i Vestlandske Kunstindustrimuseum.

  • «Dikt selv» var noe av et motto for 91-åringen, som også ble en talende tittel på Hjørdis Danbolts bok om kunstneren. Slik må kvartetten av assistenter ha tenkt, som åttehendig sørget for at «Blå krystaller» ikke ble en ufullendt symfoni, og samlet trådene til en sterk sluttsats på bergensmønstringen.

Randi Andreassen, Lotte Felix, Solbjørg Hansen og Kerstin Olsson var ikke bare mangeårig samspilte under Synnøve Anker Aurdals ledelse, men skjønte også skissene som utgjorde dirigentens partitur. Det ser man av resultatet, der de dynamisk bølgende formasjonene med myriader av smårutet blått, grønt, grått, hvitt og turkis danner en fulltonende forestilling av stadig skiftende nyanser.

  • 90-tallet var et vitalt tiår for nestoren i norsk tekstilkunst, som hun satte en satirisk sluttstrek for med teppet «Tallmenneske». Der gikk Aurdal videre på sine krass-muntre kontrafeier av komiteer med firkantete byråkrater, og framstilte et signalgult fjes innprentet med tallenes tenkemåte. Spekulantens firkantete øyne er fullstendig opphengt i pc-skjermens tallkolonner, og munnens markerte sifferkode framtrer som en stemme i fistel overfor utsiktene til kursfall eller gratis gevinst.
  • Sekelskiftet startet i det motsatte leiet med en glødende vitalitet i ansiktsformen «Gnister», som kan minne om en maskeaktig mosaikk med dansende former i ulmende nyanser av gult og oransje mot mørk bunn. Et ansikt med varme i de glimtende formene og en bevegende mine av åpenhet mot verden.

Og med en enkelhet som ikke unngår å assosiere til livsledsageren Ludvig Eikaas' lekende og samtidig så konsentrerte kunst. Hans posthume hyllest gjennom sju utstilte portretter i like mange teknikker av Synnøve Anker Aurdal, vitner om hvor gjensidig denne inspirasjonen må ha virket.

Peter Anker påpeker det livskloke ved hennes siste tepper, og den sakkunnskapen er det bare å samstemme i.

harald.flor@dagbladet.no