Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Syrebad

Uttales management.

Mer MGMT:

Hype Machine
MySpace

CD: Hvis Mick Jagger hadde vært et barn av dataalderen, foretrukket Prince framfor bluesmenn, indiehovedstaden Brooklyn framfor swinging London, elektro framfor gitar og glorete, glitrende, psykedeliske låter framfor ren rock’n’roll, ja da hadde Ben Goldwasser og Andrew Vanwyngarden kanskje latt ham bli med i MGMT. Det vil si, på en betingelse: All den obligatoriske klubbingen måtte foregå i ukedagene. Helger er noe herk, i hvert fall hvis man skal dømme etter den sårt dansbare Rolling Stones-møter-Oasis-, kosmos-møter-Kina-låta «Weekend Wars». MGMTs debutalbum «Oracular Spectacular» er med andre ord like spektakulær, fremadskuende og forvirrende som tittelen tilsier.

Ironisk mytologisering

At plata er produsert av Mercury Rev-mann Dave Fridmann minsker heller ikke sannsynligheten for at låtene tar et par psykedeliske avstikkere. Vanwyngarden og Goldwasser stjeler som ravneyngel, men klarer på underlig vis å sette det hele i system. Hyperfunky «Electric Feel» knabber inspirasjon fra Prince og Stardust, mens «Time to Pretend», med sin ironiske mytologisering rundt popstjernerollen og pompøse synthing, mest av alt klinger av Klaxons.

Bill & Ted

Hvis man stripper bort staffasjen (og her snakker vi mye staffasje) sitter man likevel igjen med solide melodier som ikke hadde hatt noe problem med å bli plugget ut og kjørt akustisk. Samtidig er det ingen tvil om at MGMT, både visuelt og musikalsk, ønsker å framstå som medlemmer av en neongrell futurokult. Slik sett minner de på underlig vis om åttitallstullefilmen «Bill & Ted’s Excellent Adventure» og framtidsbandet Wyld Stallyns. Synth og gitar kan så absolutt redde verden, det må bare festes litt først.

Se videoen til «Time to pretend» på YouTube:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media