Systematisk oppfølging

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

En dansk journalists avsløringer om uakseptable arbeidsforhold hos Telenors underleverandører i Bangladesh har vist oss at det hjelper ikke bare med gode intensjoner og strenge etiske retningslinjer. Saken viser oss med tydelighet at dette arbeidet må prioriteres og følges tettere opp.

Det er prisverdig at media avdekker saker som den tilknyttet underleverandører til Grameenphone i Bangladesh. Det er jeg glad for. Det gir muligheter til å få ryddet opp i ulovlige og uverdige arbeidsforhold. Regjeringens klare forventning er at selskaper med

statlig eierskap skal være ledende når det gjelder å ta samfunnsansvar, både i Norge og overalt ellers i verden selskapene måtte drive. Dette står klart og tydelig uttrykt i stortingsmeldingen om et aktivt og langsiktig eierskap.

Den seinere tids debatt om Telenor viser at norske, multinasjonale selskaper som opererer i vanskelige deler av verden har store utfordringer knyttet til det å følge opp våre forventninger – og egne rutiner og krav – tilknyttet eksempelvis helse, miljø og sikkerhet. Risikoen ved ikke å gjøre ting riktig er i ytterste konsekvens at menneskeliv kan gå tapt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer