Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

T-banen er trygg

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PERRONG: Journalist Sissel Benneche Osvold kommenterer lørdag 23. september et uhell der en liten baby falt mellom tog og perrong. Heldigvis kom ingen til skade. . Kommentargenren gir noen kunstneriske friheter, men fritar ikke for løsrivelse fra dokumenterbare fakta; Det er direkte feil at vår togfører ikke var klar over situasjonen. Han ser i speilet at noe ekstraordinært skjer og slår av strømmen i toget for å hindre skader. Det er direkte feil at mor «... kavet vettskremt langs de strømførende skinnene». Dette er tabloid dramatisering. Det som hendte var et hendelig uhell, men som viste at T-banens innarbeidede rutiner fungerte. Vi gleder oss alle over at alt gikk godt med mor og barn. Benneche Osvold bør tenke seg om før hun med urett stempler en hel yrkesgruppe som potensielle drapsmenn.Tilbake står det faktum at det faktisk er noe avstand mellom tog og perrong, litt avhengig av hvor vi er i terrenget. Vi har forståelse for de problemene handikappede i rullestol og småbarnsforeldre med barnevogn har, og prøver så langt mulig å legge forholdene til rette for disse gruppene. Spesielt gjelder dette når nye stasjoner skal bygges og eldre stasjoner restaureres. T-baneringen er et eksempel på at universell utforming (god tilgjengelighet for alle) er mulig. I dette arbeidet er de handikappedes organisasjoner viktige bidragsytere og samarbeidspartnere.

VI HAR selvsagt ikke sagt at det er «for dyrt» å gjøre noe med de eldre stasjonene våre. Det økonomiske må andre ta stilling til. Vi har sagt at dette vil koste store beløp og arbeider med å få fram eksakte kostnader - nettopp for å bedre tilgjengeligheten. Så er det opp til politikerne om pengene skal bevilges.Det registreres over 60 millioner reiser med T-banen hvert år, og det er med stolthet vi kan dokumentere at skader på person omtrent er fraværende. Det skyldes ikke flaks, men at sikkerheten er satt i høysetet og at vi har kvalitetsrutiner som fungerer. Det hadde vært ønskelig om Dagbladet hadde det samme.