OPPRØR: Flere av reklameplakatene til det norske norske legemiddelfirmaet Weifa har fått et nytt preg. Her har Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) dratt fram tusjen. Foto: Silje Grimseid.
OPPRØR: Flere av reklameplakatene til det norske norske legemiddelfirmaet Weifa har fått et nytt preg. Her har Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) dratt fram tusjen. Foto: Silje Grimseid.Vis mer

Tagger over plakater: «Jordbæruka? Kan man ikke bare kalle det mensen?»

Raser over ny kampanje for smertestillende.

(Dagbladet): Har du sett de nye reklameplakatene for det smertestillende medikamentet Proxan?

Kampanjen, som rettes mot kvinner som plages med menstruasjonssmerter, beskrives bare med ord som «jordbæruka» eller «tante rød».

Det er tydelig at ikke kampanjen har falt i god jord hos alle. På enkelte plakater i Oslo er reklameteksten strøket ut med tusj, og erstattet med ordet «mensen».
  #Dethetermensen  De «nye» plakatene går sin seiersgang på sosiale medier med emneknaggen #dethetermensen, eller bare #mensen.

Oslo-kvinnen Silje Grimseid (35) er blant dem som har tatt fram tusjen.

- Jeg gjorde det fordi jeg ikke ser poenget med at mensen skal være skambelagt. Vi er i 2015, sier hun til Dagbladet.

Flere har delt Grimseids synspunkt på Instagram de siste dagene:

«Hallo, hvordan kan jeg stole på et legemiddel laget av noen som ikke tør å uttale det som det skal hjelpe mot? Eller fungerer det mot au-au også? #dethetermensen» skriver Instagram-brukeren Nora H. 

«WTF? Jordbæruka? Seriøst? Boikott!», skriver Suppesolveig.

«Er det fremdeles ikke noe vi sier høyt?», skriver Elisabeth Rustad.

- Gammeldags Charlotte Myrbråten, debattredaktør i det feministiske tidsskriftet Fett, er oppgitt når Dagbladet ringer.

- Kan de ikke bare kalle en spade for en spade? Jeg synes det er så symptomatisk, alt som er naturlig med kvinnekroppen skal skjules hele tiden, sier hun og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kvinner skal hele tiden styles på, du skal for all del ikke nevne ordet «mensen». Til og med noe så banalt som å kjøpe bind og tamponger på butikken er tabu. Det blir for dumt i 2015 synes jeg.

Tina Skotnes ved organisasjonen Kvinnefronten er enig.

- Dette er gammeldags! Vi vet at det fortsatt er mye skam omkring det å ha mensen, og budskapet i denne reklamen tolkes i den retningen. Det er en kjempedårlig reklame. Og det har skjedd før, i bindreklamer for eksempel. Der er jo blodet blått, sier hun til Dagbladet.

Skotnes ønsker reaksjonene hjertelig velkommen.

- Jeg synes det er veldig bra. Samfunnet har et forvrengt bilde av hvordan kvinner skal se ut, hvordan de skal oppføre seg og hvordan de skal ha det. Tenk om det var menn som hadde mensen? Da hadde de sikkert skrytt av det på jobben, ler hun.

Lettere å illustrere Det er det norske legemiddelfirmaet Weifa som står bak markedsføringen av Proxan.

Monika Børter Bekkhus er markedssjef i selskapet. Hun forteller at hensikten med reklamen er å rette fokus på menssmerter og at de har lagt vekt på visuell kommunikasjon i kampanjen.

- Og da var det mye lettere å illustrere det med «Tante rød» eller «Jordbæruka», forklarer hun.

Bekkus synes det er positivt at folk engasjerer seg, og sier de skal ta alle tilbakemeldinger på alvor.

- Det er beklagelig at enkelte opplever reklamen som negativ eller tabubeleggende. Weifas hensikt med reklamen er motsatt, da vi som første leverandør ønsker å sette fokus på en helt vanlig og underkommunisert smerteplage hos kvinner, sier hun.

ORIGINALEN: Reklamekampanjen i sin helhet. Foto: Weifa
ORIGINALEN: Reklamekampanjen i sin helhet. Foto: Weifa Vis mer