E18: Oversikt over motorveien tatt fra toppen av Lysakrelokket på Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum/Akershus.  Foto: Stein J Bjørge  
E18: Oversikt over motorveien tatt fra toppen av Lysakrelokket på Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum/Akershus.  Foto: Stein J Bjørge  Vis mer

Takk MDG, nå får vi hele E18!

Vararepresentant for MDG skriver i Dagbladet at hun jubler over Oslopakke 3 og at avtalen visstnok betyr «omkamp» om E18. Det er noe merkelig med den påstanden.

Meninger

Enten vet Miljøpartiet de Grønne hva de har blitt enige om i Oslopakke 3 og snakker usant til pressen, velgerne og sine egne medlemmer. Eller så forstår de ikke hva de har blitt enige om, og nekter å innrømme at Oslopakke 3 sikrer finansiering av hele E18. Det er uansett ganske skremmende.

La meg oppklare noen åpenbare misforståelser.

For det første, E18 er ikke nedskalert! Planen har alltid vært at E18 skal bygges ut i to byggetrinn. Først bygger man strekningen mellom Lysaker og Strand, og deretter bygger man strekningen mellom Strand og Asker. Det eneste Miljøpartiet de Grønne fikk gjennomslag for var å utsette deler av utbygging mellom Lysaker og Strand fra trinn en til trinn to. Med andre ord, veien skal fortsatt bygges. Det tar bare lenger tid.

Sist jeg sjekket går det ikke an å kalle det en «nedskalering» om hele veien likevel skal bygges.

For det andre, så lenge veien er finansiert, har det i utgangspunktet ingen betydning hvilken vei byrådet i Oslo vil bygge. Oslopakke 3 er nemlig en avtale om å finansiere ulike samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus. Det er ikke en avtale mellom Oslo og Akershus om hvordan veier eller t-bane stasjoner skal utformes, om det skal være blomsterbed langs veien, reklame på busstoppet eller om det skal være fotgjengerfelt eller ikke.

Det er egentlig ikke så komplisert.

Miljøpartiet de Grønne har blitt enige om Oslopakke 3. Oslopakke 3 varer fram til 2036 og finansierer blant annet sentrumstunnel, sykkelveier, Fornebubane og hele 17,3 km lang E18.

MDG later som at Oslo og Akershus må komme til enighet i fremtiden om hvordan veien skal bygges ut. Men det er en bløff. Nå som MDG har sikret at avtalen om finansiering er på plass, kan nemlig veien bygges med en gang staten og Akershus blir enige og vedtar det.

Oslobyrådet kan forhandle, rope og klage så mye de vil, men de har selvsagt ikke rett til å kreve at Akershus og staten vedtar en mye mindre vei. Det er like absurd som at politikerne i Bærum plutselig skulle begynne å blande seg inn i reguleringsplanene for t-banetunnelen i Oslo, for Manglerudtunnelen eller i planene om hvor sykkelstiene i Oslo skal gå.

Dersom det hadde stått i avtalen at veien kun ble finansiert dersom Oslo og Akershus var enige om utforming, hadde MDG hatt innflytelse. Det står ikke i avtalen. MDG har derfor sikret finansiering av hele E18 på 17,3 km.

Vi i Høyre mener Oslopakke 3 er en fantastisk god avtale for Oslo og Akershusregionen. Ny sentrumstunnel og t-bane til Fornebu vil sikre at flere tar kollektivtrafikk i fremtiden. Sykkel og kollektivsatsningen vil bidra til å redusere klimautslippene i Oslo og gi alle Osloborgere renere luft. Og ny E18 med egen busstrasse, sykkelvei og miljøtunneler vil sikre god og miljøvennlig byutvikling i Akershus.

Men selv om jeg jubler, synes jeg det er leit at Oslo Arbeiderpartiet, SV og MDG prøver å villede velgerne, sine egne medlemmer og pressen om hva avtalen om Oslopakke 3 betyr.

Jeg forstår det er vanskelig for Miljøpartiet de Grønne å innrømme at de har brutt valgkampløfte sitt og blitt enige om å bygge 17, 3 km vei. Men jeg skulle ønske man kunne vært ærlig.