Taktisk onlinekrig på PlayStation 3

«Socom» er ikke for alle.

VANLIGVIS PLEIER DET å være temmelig idiotisk når spill kommer ut et halvt år seinere i Norge enn i USA.

I tilfellet «Socom: Confrontation», derimot, er det helt greit.

Da det onlinebaserte skytespillet ble sluppet på PlayStation 3 i oktober i fjor, var det preget av en lang rekke stygge feil og oppkoblingsproblemer. Når dørene nå åpnes for oss europeere mange måneder og oppdateringer seinere, har mye heldigvis blitt fikset.

ALLE SOM HAR spilt tidligere «Socom»-spill, eller andre «Counter-Strike»-liknende flerspillerspill, vet hva de har i vente.

To lag med opptil 16 på hver side går til dyst mot hverandre i en rekke moduser på både nye og velkjente brett over hele verden — og som vanlig handler det om å unngå å bli skutt før målet er nådd.

Du får muligheten til å tilpasse både soldaten din og våpnene hans. Om du vil, kan du lesse ham opp med tunge våpen og skuddsikre vester, men det gjør på sin side at han blir mindre mobil og dermed mer utsatt.

Hvordan du utstyrer soldaten bør derfor tilpasses din spillestil, og her er mulighetene mange.

DET REALISTISKE, kombinert med den totale mangelen på en enspillerdel, gjør det klinkende klart at dette er et spill for de dedikerte, og ikke for nybegynnere.

Det vil du også merke om du hiver deg med i en kamp uten å ha spilt så altfor mye på forhånd — det tar ikke lang tid før ei kule finner veien fram til deg.

Straks du har klokket inn noen timer med spilling, vil du imidlertid finne deg godt til rette i «Socom Confrontation».

I de timene jeg spilte fungerte spillet stort sett helt greit ytelsesmessig, så Sony har åpenbart klart å rette opp mye av det amerikanske spillere klaget på i sin tid.

PS: Med på kjøpet følger også et PS3-headset, som gir fin og klar lyd når du kommuniserer med de andre spillerne.

Taktisk onlinekrig på PlayStation 3