Talent-eksplosjon

ÅLESUND (Dagbladet): En tidevannsbølge av ungt, djervt jazztalent har flommet over Ålesund denne helga. For å si det med en bredt anlagt metafor: Ungjazz '99 har vært som å oppleve ikke bare én, men et dusin av musikkens John Carewer på banen samtidig.

Som for eksempel Håkon Kornstad, et fyrverkeri av en modernistisk fundert saksofonist med ikke bare teknikk, men også en jazz-idiomatisk oversikt, dynamisk kløkt og modenhet i spillet langt i overkant av hva hans noenogtjue år skulle tilsi. Lydhørt og inspirerende fulgt/utfordret av bassist Mads Eilertsen og trommeslager Per Oddvar Johansen gjennomførte han en fest av en klubbjobb med eget stoff pluss noen nikk til Ornette Coleman og Albert Ayler, og etterlot nok en gang inntrykk av et potensial av Garbarekske dimensjoner. Og NB: Da handler det ikke om en «ny Garbarek», men om å følge Kornstads videre utvikling fram mot en sterk kunstnerisk identitet som er hans, og hans alene.

Uten støv

Helt annerledes forankret, men like flott å høre på var Come Shines etterfølgende to klubbsett. Live Maria Roggens stemme klinger nå velmodulert og full, uten den hardheten som tidligere kunne begrense uttrykket, og hennes innlevde, på-livet-løs-formidling av kjærlighetstekstene i et kresent utvalg amerikanske standardlåter ble en sann svir. Pianist Erlend Skomsvoll, bassist Sondre Meisfjord og trommeslager Håkon M. Johansen spilte de originale, friske arrangementene med samme usentimentale alvor, og Come Shine dokumenterte dermed til fulle at «ung jazz» utmerket godt kan omgås tradisjonen uten at musikken støver.

Spirende muskler

Nevnes skal også den purunge Stian Omenås Kvartett, musikere vi helt sikkert får høre mye til, og veteranene Brazz Bros, som hver på sin måte har bidradd til Ungjazz '99s suksess. Førstnevnte viste spirende muskler under en «vorspielkonsert», mens Brazz Bros har holdt «spille på gehør»-workshop for ungdom fra regionen. Den munnet ut i en konsert der fenomenale Brazz Bros opererte på sitt vanlige «hakeslepp»-nivå, nå også med afrikansk Masai-dans, før 40 tenåringer inntok scenen til et heidundrende samspill i et proff/amatør-samarbeid som var til å grine gledestårer av. Stort, spør du meg.

FRISK TRADISJON: Come Shine leverte en flott klubbkonsert i Ålesund.