Talent i full blomst

Selv i dette tiåret, der unge talenter i tur og orden har spilt hakeslepp på norsk jazz- og festivalpublikum, er Eldbjørg Raknes' karriere bemerkelsesverdig. Fra å være en lovende sanger og student ved jazzlinja på konservatoriet i Trondheim, har hun etablert seg solid i toppsjiktet av moderne norsk vokaljazz, blant kolleger som Karin Krog, Sidsel Endresen og Elin Rosseland. Hun høres på scene og CD med Søyr og Kvitretten, og når sangeren, komponisten og pedagogen fra Otrøya i Romsdalen nå presenterer sin første «egne» CD, «TINGeLING», er det all mulig grunn til å sette kryss i taket.

  • Uten frykt og falsk beskjedenhet har Raknes plukket og selv tonesatt tekster fra den høye hylla i verdenslitteraturen: James Joyce, Pablo Neruda, Dorothy Parker, Ernest Hemingway, Emily Dickinson, Rudyard Kipling og R.D. Laing. Med suveren kreativitet og lojal innlevelse gir Nils-Olav Johansen (seksstrengers bassgitar), Maria Kannegaard (el-piano) og Per Oddvar Johansen (trommer) henne et skiftende musikalsk landskap til tekstformidlingen, fra naivistiske pasteller til rivende stormscener. Gjennom dem alle lyder Raknes' stemme, ordløs eller ordbærende, gjennom vriene intervaller og et krevende spekter av klangfarger, alt utført med samme innlevelse og kontroll.
  • Et interessant trekk ved «TINGeLING» - tittelen gir assosiasjoner til Peter Pans sjalu tryllestøv-fe som gjorde folk i stand til å fly - er utgiveren, det lille plateselskapet NOR. NOR er saksofonisten Karl Seglems bedrift i dobbelt forstand, et plateselskap fundert på Seglems hyppig uttalte frustrasjon over de store selskapenes kommersielle og dermed ekskluderende repertoarpolitikk. Ved å starte NOR skapte Seglem ikke bare en formidlingskanal for sine egne jazz- og folkemusikkprosjekter, han slapp også andre utøvere til, med det resultat at NOR gjennom sine utgivelser nå er i ferd med å sette kvalitetsstandard.
  • I rettferdighetens navn skal det sies at NOR ikke er alene om å gi norsk jazz et CD-ansikt. Tre andre musikereide selskaper, Morten Halle/Knut Værnes' Curling Legs, Jon Larsens Hot Club Records og Håvard Lunds Turn Left Prod. har vært og er viktige aktører. Sammen med Norsk jazzforums Odin, entusiasten Bjørn Petersens Gemini Records, Kirkelig Kulturverksted og det tyske ECM har de, med og uten offentlig støtte, bidradd godt til å synliggjøre en musikk som de multinasjonale gigantenes norske underbruk knapt har våget å røre.