Tåler du dette - eller gir du blanke?

Når du ikke har noen mening om det du ser, betyr det da at du er tolerant?

LØRDAG 22.januar i år gikk Per Kristian Foss opp på talerstolen i Høyres Hus i Oslo. I et følelsesladet og vel forbredt innlegg fortalte han om sin homofili og om sin mannlige kjæreste igjennom mange år. En uke før hadde Anne Holt ingått partnerskap med en kvinne.

De to åpenhjertige ble hilst velkommen. Mange ble rørt. Bortsett fra den beinharde homobevegelsen, ble ingen forarget. Begivenhetene ble registret som en seier for toleransen i norsk offfentlighet.

I Bergensavisen skrev Erling Gjelsvik: - Det driter jeg i.

Sikkert velment, ut i fra ønsket om alminneliggjøring går Glesvik inn i rollen som toleranse-ekstremist:

- Fortell meg noe annet jeg driter i. Hva raker det andre å vite hvilket kjønn en politiker, forfatter, skuespiller eller idrettsstjerne kaster lange blikk etter?

Det har tidligere raket andre nok til at generasjoner av homofile har levd vanskelige og ulykkelige liv. Men, med hjullasters eleganse formulerer Gjelsvik et tegn i tiden. Han gir blanke f....

DEN SOM SKAL provosere i det norske samfunn idag, skal jobbe hardt. Det som fikk sinnene i kok for noen år siden, er ikke verdt en skuldertrekning idag. Hvem som kronprinsens kjæreste er hans egen sak, hvordan prester ter seg spiller liten rolle og kunstnere må gjerne finne på hva de vil. Morten Viskums korsfestede rottefoster i Seljord skaper reaksjoner, men det er et unntak.

Når så mye aksepteres, når ingen øyenbryn lenger løftes, ingen provoseres eller aksjonerer, er det toleranse og generøsitet eller gi-faen-isme hvor andre kan gjøre hva fanken de vil bare det ikke berører meg og mitt?

Under tittelen «Toleranse som relgion» siterer den danske avisen Politiken den polske filosof Leczek Kolakowski:

- Når toleranse idag pålegges oss, er det ofte i betydningen indifferens. Det forlanges av oss at vi at avstår fra å uttrykke - eller å ha noen holdning. Likeså at vi skal la en hvilken som helst adferd gå upåaktet hen.

ORDET TOLERANSE kommer fra latin og betyr opprinnelig å «tåle» eller å «utholde». Det har bare mening å tåle eller utholde noe man ikke liker.

- Jeg misliker din stil og din adferd, men vil kjempe for din rett til å være slik. Det er et uttrykk for klassisk toleranse og på mange måter det motsatte av Erlings Gjelsvik driting i.

Det er bare seks år siden EU-striden delte den norske opinion i sterke synspunkter for og imot. I år, sommeren 2000, arrangeres det en festival mot likegyldighet.

I ånden til to engasjerte kristiansandere, Henrik Wergeland og Jens Bjørneboe stables en protestfestival på beina i Kristiansand. Arrangørene spør om toleransee er i ferd med å bli en negativt ord fordi man rett og slett tolererer hverandre ihjel. Poenget med festivalen er å ta et oppgjør for å skape engasjement. Medarrangører er Forum for Systemdebatt, Verdikommisjonen og en rekke individuelle støttespillere.

DET ER IKKE lenge siden en slik festival ville vært helt unødvendig. For ikke mange tiår siden kampen om kultur, om livstil og livssyn var hard og uforsonlig. I det siste bindet av sin imponerende norske mentalitetshistorie om Norge; «Femti rike år» skriver Karsten Alnæs om Kjartan Slettemarks bilder i UKS-monteren foran Stortinget i 1965. Det første bildet ble overmalt av russen. Det neste forestilte en dukke med blod dryppende ned på det amerikanske flagg. Det het «Av en rapport fra Vietnam». Ganske raskt ble bildet kunst med øks av en som grep inn på vegne av USA. Deretter fikk det tausperringer og politivakt døgnet rundt. Så gikk bildet til Stavanger - hvor det også ble revet ned.

I VÅR TID er dette nesten uoppnåelig. Men på vårparten i Sverige har den norske kunstneren Bjarne Melgaard strukket seg til det ytterste for provosere. Han utfordrer «tåle»- elementet i toleransebegrepet. I hans video «All gym queens deserve to die» suger en mann på en barnearm. Barnet et tydelig plaget. Da videoen ble vist på svensk TV kom det meget sterke reaksjoner og direktøren for Moderna Museet ble politi-anmeldt for barneporno. I Expressen skrev Tommy Hammarstrøm at Melgaard er en solbrent australsk/norsk surfer som kun fryder seg over å sette museumsjefer på pottekanten.

- Oppskriftsmessig får han følge av nyttige idioter som ikke tør annet enn å istemmne i at kunstens oppgave er å bryte grenser, skriver Expressen.

Her i Norge vises videoen på Samtidskunstmuseet. Få har reagert. En svensk henvendelse til norske Redd Barna om saken, ga som resultat at organisasjonen ikke ville prioritere dette. Imilertid mente Dagbladets kunstanmelder Harald Flor at Melgaard hadde gått over en grense som ikke bør overskrides.

TOLERANSE ER positivt. Den erfarne homo-aktivisten Kim Friele hater det. Hun hater ordet toleranse. Hun vil ikke bli «tålt», men bli akseptert og likestilt alle andre. Toleranse et passert stadium.

Begrepet har hatt en selsom utvikling, fra udiskutabelt gode til nærmest å bite seg selv i halen. For handler toleranse lenger om å tåle? Er ikke innholdet like mye å ikke mene, å ikke være overbevist om noe?

Den tyske fiolosof Robert Spaeman peker på at den moderne toleranse har ført til at overbevisninger diskrimineres. Han sier det slik:

- Å være åpen og liberal idag er det samme som å være intolerant mot enhver overbevisning.

PROVOSERER NOEN: Morten Viskum maler med en død menneskehånd og stiller ut døde dyr på sprit.