Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tålmodighet er en dude

Kan vi forvente oss en ny gullalder i spillverdenen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I SPILLKRETSER er det vanlig å snakke om en gullalder for eventyrspillene - eller adventurespill, som noen velger å kalle dem. Gullalderen var den tiden da LucasArts og Sierra On-Line fortsatt klarte å selge spill som «Day of the Tentacle», «Monkey Island», «Space Quest», «Gabriel Knight», spill som nostalgikere og kvalitetsbevisste spillere fortsatt installerer på maskinene sine.

I 1998 SKJEDDE det imidlertid noe. Det film noir-inspirerte spillet «Grim Fandango» ble gitt ut av LucasArts, til stående applaus fra kritikere og spillere. Likevel var det svært få som kjøpte det til da dyreste spillet fra LucasArts.

Spør du Kevin Bruner, sier han at han bestemt mener «Grim Fandango» var spikeren i kista til eventyrspillene. Bruner var i sin tid med på å lage spillet, men ikke lenge etter satt han og jobbet på et «Star Wars»-spill. Det var disse spillene som etter hvert spiste opp alle utviklingsressursene i firmaet.

DET VAR NEMLIG spill som hadde action folk ville ha. Lange, krevende historier med morsomme, interessante og inspirerende persongallerier forsvant til fordel for førstepersons skytespill og den slags. Ingen ville lenger ha - rettere sagt kjøpe - figurer som Guybrush Threepwood i «Monkey Island». Eller Leisure Suit Larry. Eller Hoagie i «Day of the Tentacle», selveste duden i spillverdenen.

Hva skjedde egentlig? En hel generasjon av spillere vendte samtidig ryggen til tålmodighetskrevende og artig oppgaveløsning, og vendte nesa mot grafisk imponerende actionspill - helst i 3D. Eventyrspillene hadde til da som regel vært levert i 2D, og et forsøk på å pusse opp til 3D falt ikke i god jord.

«Indiana Jones»-spillene ble brått uinteressante da arkeologen sluttet å snakke og i stedet ble en actionhelt. Tim Schafer, mannen bak «Day of the Tentacle», beholdt humoren, men måtte ty til plattformaction da han for litt siden ga ut det glimrende spillet «Psychonauts». Det solgte ikke stort - kanskje han ikke hadde fjernet seg nok fra eventyrsjangeren likevel? Al Lowe, som diktet opp Leisure Suit Larry, kommer neste år med action comedy -spillet «Sam Suede: Undercover Exposure». Heller ikke han har noe tro på den klassiske eventyrformen lenger.

DAGENS EVENTYRSPILL (jo da, de finnes) er ikke rare greiene. Med få unntak tar disse spillene seg selv altfor seriøst, og det kan virke som om utviklerne har laget spillene på ren trass («Ingen skal fortelle oss at eventyrspillene er døde!»). Fortellergløden, som jo er alfa og omega i eventyr, er mer eller mindre fraværende.

Når eventyrspill lages utelukkende for en fangruppe som nesten ikke eksisterer lenger, og samtidig gjøres for sære og vanskelige for utenforstående, er det ikke mye håp for sjangeren. Eller?

KEVIN BRUNER jobber nå for det uavhengige spillselskapet Telltale Games, der han sammen med LucasArts-veteranen Dan Connors lager eventyrspill av den gamle sorten. I hvert fall tilsynelatende.

Den store forskjellen er at de lager spillene i episodeformat. Hver episode skal ikke vare mer enn fire-fem timer - i løpet av denne tiden rekker ikke spilleren å savne actionsuget, mener de to. Allerede er to episoder av spillet basert på «Bone»-tegneserien gitt ut, og snart kommer den første «Sam & Max»-episoden - mange vil huske 1993-spillet «Sam & Max» som et av høydepunktene fra gullalderen.

I EN VERDEN der få spillere (om vi ser bort fra strategi- og rollespillere) har noen særlig tålmodighet, og et fåtall faktisk spiller gjennom spillene de kjøper, er det imidlertid her vi kan skimte håp for eventyrsjangeren igjen. Det er nok av spill å bruke tid og penger på i dag. Om eventyrspill kan lokke med lav pris og en kort fortalt, god historie - samt det essensielle glimtet i øyet - er vi imidlertid langt på vei.

Og med drahjelp fra actionverdenen, i form av episodene av «Half-Life 2» som nå triller ut, er det kanskje ikke lenge til vi kan snakke om en ny gullalder?

SPILLDUDE: Det er lenge siden vi har sett figurer som Hoagie, en av tre hovedpersoner i eventyrklassikeren «Day of the Tentacle». I eventyrspillenes gullalder var det ikke uvanlig å møte på unike og engasjerende figurer - kommer de tilbake, mon tro?