Tam dataaction på billigsalg

Pokémon stemples som "Pregløs, sjelløs, tam dataaction og suksess", av Dagbladets anmelder.

Originaltittelen til «Pokémon» har fått tilføyelsen «the first movie», en dårlig skjult trussel om at det kommer mer.

En konsulent (10) har følgende begrunnelse for de små monstrenes popularitet: «De er søte. De har sin egen verden. Det merkelige er at de bor inne i en ball. Det er morsomt når de slåss med trenerne.» Mot dette kan ingen argumentere.

Fenomenets verdensomspennende suksess er også udiskutabel. Pokémonene, en forkortelse for «pocket monsters», springer ut av et Nintendo-spill, er blitt tegneserie, byttekort, TV-serie og et omfattende utvalg leker. Filmen, der super-pokémonen Mewtwo vil ta over verden ved hjelp av klonede småmonstre, er ikke annet enn nok et salgsfremmende tiltak. Idealisme på vegne av de små kan det umulig være snakk om.

Til det er «Pokémon» for dårlig både i utførelse og innhold - med enkle tegninger, pregløse, sjelløse figurer og en handling som stort sett består av den ene actionbataljen etter den andre. Manus slår seg så å si ut av alle problemer på enkleste vis. Før hovedfilmen vises en kortfilm om pokémonen Pikachu. «Pika pika pika. Chu,» som han sier. Visstnok den søteste av alle.

<B>SLÅR TILBAKE:</B> Mewtwo i filmen om Pokémon-monstrene.