Tam og luftig lek

Mens Brand stiller sine krav til menneskene på hovedscenen, står en annen etisk absoluttist i sentrum på Nationaltheatrets malersal. Cecilie Løveids nye stykke «Østerrike», en «overmaling» av Ibsens «Brand», spiller på fakta og myter om en moralsk åndsfrende av ispresten: filosofen Ludwig Wittgenstein.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Om Ibsen tenkte på akkurat Skjolden i Sognefjorden da han skrev «Brand», vet man ikke. Men Skjolden var i to omganger oppholdsstedet for den østerrikske filosofen Ludwig Wittgenstein, den siste i 30-åra. Sogningene kalte stedet hvor Wittgensteins hytte lå for «Østerrike». Allerede i stedsanvisningen knytter Cecilie Løveid sin Wittgenstein-historie til Ibsen ved å bruke Ibsens fra «Brand»: «Handlingen foregår i vår tid, dels i, dels omkring en fjordbygd på vestkysten av Norge.»

Helstøpt

Det biografiske materialet om Wittgenstein og hans egen dagbok har gitt Cecilie Løveid mer enn nok stoff til å parafrasere en moderne Brand-skikkelse. Selv om Wittgenstein ikke skrev en filosofisk etikk, slik tenkning skulle man tie om, var han på privatplanet en person som stilte skyhøye krav til seg selv og andre. Han tålte ikke unnasluntring, man skulle være helstøpt og kompromissløs, hard mot seg selv, jobbe med hendene og leve spartansk, som idealet Tolstoj.

I bestillingsverket «Østerrike» er en ung, sveitsisk kvinne, som Løveid har gitt Ibsen-navnet Agnes, på vei inn Sognefjorden for å besøke Wittgenstein. Hun er opp over ørene forelsket, for Wittgenstein har sendt et frierbrev. Også her har Løveid ryggdekning: Wittgenstein fikk faktisk besøk av en ung kvinne i Skjolden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer