Tamt mote-show med Pierce

«Eventyreren Thomas Crown» er pen å se på, hulere enn en bok av Karsten Isachsen.

Og mest sexy og smartest og lekrest? Våre oppstasede dokkevenner prøver å utsofistikere hverandre i nær to timer på ordre fra regissør McTiernan («Die Hard»), som velter seg i dvelende nærbilder av alt fra strømpebånd til rynkene rundt Pierces øyne. Det er vel dette som skal være så stilig.

Ikkeno\' galt med veldreid underholdning, tvert imot, bare man tar vare på historien som tross alt skal fortelles. Denne skusles bort. Fra det øyeblikk Russo som forsikringsetterforsker Catherine Banning klamper strømpelåret sitt i fleisen på oss alle, sår hun ikke bare tvil om forsikringsbransjen, derfra er filmen en blanding av moteshow og ukebladromantikk.

Designeren Bulgari må være meget fornøyd.

I bunnen ligger forbrytelsen, milliardæren Thomas Crowns elegante tyveri av en Monet fra Metropolitan Museum i New York. Noe må han finne på, stakkar, når livet som playboy blir tomt. Livet er tomt for Banning, også, viser det seg, så hva er mer naturlig enn at jeger og bytte faller hverandre i armene, staser seg opp, går på restaurant, drar til Karibia og har sex i en lang trapp.

Det ser vondt ut, og senga er like ved.

En dose kvasipsykologi omkring fiffens rastløse sjelsliv kler en så glatt produksjon som «Thomas Crown» dårlig.

I originalversjonen av denne filmen var Steve McQueen milliardæren. McQueen hadde atskillig mer kraft enn Brosnan, som er pen, men tam. Faye Dunaway, Banning i den opprinnelige filmen, gjesteopptrer nå som psykolog, direkte fra sin siste plastiske operasjon.

«Thomas Crown» har likevel klart underholdende sekvenser i begynnelsen og mot slutten, da med fokus på snedige tyverier og ikke humørløs kjønnslek.

<B>JEGEREN OG BYTTET:</B> Renee Russo og Pierce Brosnan hygger seg som henholdsvis etterforsker og tyv i «Eventyreren Thomas Crown»