Taper 15 mill. på «Big Brother»

Etter flere magre år skulle «Big Brother» bli TVNorges økonomiske redningsplanke. I stedet kan seersuksessen ende opp som kanalens pengemareritt.

«Big Brother»s seersuksess er ikke nok for TV-kanalen, som sliter med enorme underskudd. Første runder med «Big Brother» er kostnadsregnet til 42 millioner kroner. Inntektene blir langt lavere.

Nå ser det ut til at prosjektet kan ende med et underskudd på 15 til 20 millioner kroner.

Taper penger

Ifølge TVNorges interne tall regner man med et underskudd på 60- 80 millioner kroner i løpet av 2001. Etter det Dagbladet erfarer kan situasjonen være dramatisk allerede til sommeren og SBS skal være i gang med forarbeide for å selge sine aksjer.

- At vi skal trenge mer penger, er helt ukjent for meg, sier informasjonsdirektør Jens-Petter Gjelseth.

For TV2s del har TVNorge-aksjene allerede vært til salgs i lang tid. Derfor skal Kåre Valebrokk ha vært svært negativ til «Big Brother»-satsingen, som han fryktet ville påføre TV2-konsernet ytterligere utgifter.

TV2 må nemlig svare for 49,3 prosent av underskuddet, tilsvarende kanalens eierandel. Men SBSs aksjeflertall førte til at «Big Brother» ble trumfet gjennom på styrebordet.

Ukjente tall

Flere ulike mediebyrå har studert TVNorge og« Big Brother»-situasjonen etter starten for halvannen måned siden. Tallene er ikke lystig lesning.

TVNorge har hatt økning i inntektene på sponsorsiden, og tjent gode reklamekroner fordi seertallene er svært gode. Langt bedre enn noen på forhånd hadde trodd. Men å tjene inn 42 millioner kroner, skal selv folk i kanalens salgsavdeling nå innse at er urealistisk.

- Jeg kjenner ikke disse tallene, men vi har til nå hatt flere seere enn vi har fått betalt for. Men nå har vi vist hvilket seernivå vi får med «Big Brother» og regner med at vi er attraktive for store annonsørers kampanjer, sier Jens-Petter Gjelseth.

Ny runde

Markedsanalytikernes prognoser er at TVNorge skal være godt fornøyd dersom de i dagens fallende marked får inn 20- 25 millioner kroner. I så fall blir tapet etter første BB-runde på 15- 20 millioner kroner, fordi store annonsører har uteblitt.

«Big Brother» har hatt over 700000 seere på sine direktesendte søndagssendinger, mens tallet har ligget på 300000- 400000 på ukedager.

Direktør Pål Trælvik har overfor Dagbladet bekreftet at han vurderer en ny runde «Big Brother» allerede til høsten. Dersom han får det som han vil, og de økonomiske prognosene om kjempeunderskudd slår til, vil hans TVNorge-dager trolig være talte.

ANGRER? Direktør Pål Trælvik i TVNorge.