Tapte 50 millioner

Tidenes nedtur for Se og Hør i 2007.

(Dagbladet.no): Ukebladet mistet hver sjette annonsør og hver tiende bladkjøper i fjor, skriver Dagens Næringsliv.

Til sammen skal tapet utgjøre omlag 50 millioner kroner, fordelt på annonsenes bruttoverdi og et salgstap på omlag 42 000 blader hver eneste uke, ifølge avisen.

Selv har Se og Hør-ledelsen konsekvent benektet at løssalgs- og annonsefallet har sammenheng med den kritiske boken som tidligere journalist i bladet, Håvard Melnæs, ga ut i februar i fjor.

Det var likevel den samme måneden at det store fallet startet, med en nedgang på 27,3 prosent i volum. Måneden etter var fallet 18,5 prosent, viser annonsestatistikk fra analysebyrået Nielsen.

Noe av fallet i annonsemengden forklarer sjefredaktør i Se og Hør, Odd Johan Nelvik, med at de valgte å redusere antallet sms-annonser for å få en bedre stoffmiks i bladet.

Se og Hør Forlaget hadde en omsetning på 667 millioner kroner i 2006 og Se og Hør bidrar til mesteparten av omsetning og resultat  i selskapet.

TAP: Se og Hør opplevde annonseflukt og salgstap i 2007, men avkrefter at det hele har sammenheng med den såkalte Se og Hør-boka som kom ut i fjor. Her er sjefredaktør Odd Johan Nelvik på Norsk Presseforbund åpne høring om pressens arbeidsmetoder i juni 2007. Foto: FRANK KARLSEN
TAP: Se og Hør opplevde annonseflukt og salgstap i 2007, men avkrefter at det hele har sammenheng med den såkalte Se og Hør-boka som kom ut i fjor. Her er sjefredaktør Odd Johan Nelvik på Norsk Presseforbund åpne høring om pressens arbeidsmetoder i juni 2007. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer