Anmeldelse: Daniel Kvammen - «Guta som gret»

Tar en for gutta

Daniel Kvammen går lenger i retning elektropopen.

NUMMER FIRE: «Guta som gret» er Daniel Kvammens fjerde album. Foto: Simon Skreddernes
NUMMER FIRE: «Guta som gret» er Daniel Kvammens fjerde album. Foto: Simon Skreddernes Vis mer
Publisert

«Guta som gret»

Daniel Kvammen

Pop

Utgitt: 2021
Plateselskap: Playground

«Fremad i alle retninger.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Daniel Kvammen (33) er en artist med mange tanker og mye å formidle. I 2017 ga han derfor like godt ut to album, men nå er det gått fire år siden sist.

Han er den norske artisten som skifter hårstil oftest, fra rett til krøller, fra lyst til mørkt. På samme måte skifter også musikken hans uttrykk. Geilingen er derfor en artist det er vanskelig å plassere i bås - og å bli helt klok på.

På album nummer fire er lydbildet etter sigende inspirert av amerikanske Vampire Weekend og Father John Misty og svenske Amason. Det er til å forstå, samtidig føles det litt fjernt i forhold til den retningen Kvammen har tatt her.

Fra viser til elektropop

Akkurat det er betegnende for Kvammen som artist. Du vet ikke hvor du har ham. Han fikk et knallgjennombrudd med singelen «Du fortenar ein som me» og albumet «Fremad i alle retninga» i 2015.

Du kan si at han startet som en visepopsanger med et lite nikk til indiepopen på debuten. Det er ikke mye igjen av visepopen nå. For hvert album har han fjernet seg gradvis fra det organiske, halvakustiske uttrykket og nærmet seg elektropopen - bortsett fra at han overrasket med det mer rocka og «back to basic»-albumet «Maktlaus», det andre av to album som kom i 2017. De siste par åra har han gitt ut «Einsam i lag» (2019) med Eva Weel Skram, som bare finnes på singel, og seks av de elleve låtene på «Guta som gret». Alle har fått radiospilling. Kvammen har momentum!

«Drukner»

Det blir selvfølgelig et spørsmål om smak, men stilendringen er ikke like vellykket hele veien. Kvammen har produsert sammen med Preben Sælid Andersen og Odd Martin Skålnes, og de lar låtene halvveis «drukne» i keyboard og programmering. Kvammen mister noe av den fine særegenheten og blir plutselig en av mange. Særlig blir det tydelig på «janteloven» og avsluttende «Ein ekstra person i verda». Uttrykket på førstnevnte kan minne om «festmusikken» til artister som Freddy Kalas og Katastrofe, bare med en alvorlig tekst. Det låter litt «billig» i denne anmelderens ører.

Mer brudd

«Guta som gret» mangler en «signaturlåt» som «Du fortenar ein som me», men det er også mye å glede seg over. Nærmest kommer «Ti knivar i hjertet». Kvammen har skrevet mye om brudd, og her kommer en til. Det er en flott poplåt med en elegant pianoovergang og en god tekst om å komme over noe som nok - tross alt - var til det beste:
«Fyfaen så morsom eg er
Skal du høyre noko som får deg til å le?
At eg elskar deg så mykje at eg hater meg
Du var magisk til og med på ditt verste
Puff, puff, så var du vekke»

Sårbarheten

Det er her Kvammen er på sitt beste, sårbar som i tittellåten «Gutta som gret», høydepunktet «Falle frå jorda» (her er elektronikk og «levende» instrumenter fint avstemt) og «Den tyngste turen» - alle tre skrevet med en av våre fremste ordsmeder, Trygve Skaug.

Det har vært både opp- og nedturer for Kvammen. «Gutta som gret» har mye av konseptalbumet i seg, med mannlig sårbarhet og følelsesliv som gjennomgående tematikk. Og - det er de gode tekstene som skiller Kvammen fra de fleste andre som «tar jobben» med å synge på dialekten sin. Han virker både ærlig og oppriktig og er flink til å formidle det.

Duetter

To av låtene er duetter, med bergenske Gabrielle («Me to er ein evighet») og en annen hallingdød, Hellbillies' Aslag Haugen («Den tyngste turen», med albumets mest fengende refreng).

Det kler Kvammen å gjøre duetter, og begge disse er blant albumets beste spor. «Tenk om alt går bra tel slutt / at alt ordner seg for slike tullingar som øss», synger Kvammen på sistnevnte. Du skal se du får rett, men er det lov å ønske seg mindre elektronikk og mer bruk av «levende» instrumenter neste gang?

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer