Tar kritikk på markedsføringa

Kringkastingsrådet diskuterte «Den store reisen»

(Dagbladet.no): NRK-programmet «Den store reisen» har vakt reaksjoner.


I midten av september avslørte aktualitetsmagasinet
Ny Tid at waorani-indianerne kledde av seg for kameraene.

Programmet fikk kritikk, NRK og deltakerne forsvarte seg, og seertallene økte.

I dag behandlet Kringkastings- rådet  tv-seernes klager på «Den store reisen».

- NRK burde informert om at dette er et realityprogram og ikke en dokumentar, var kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas\'s dom.


- Interessant debatt
Produksjonsansvarlig i NRK, Per Selstrøm, innledet diskusjonen rundt programmet.


- Utgangspunktet her er en sak i Ny Tid, en god sak, men tabloidene slår sammen to opplysninger, betalingen og avkledningen, og tolker det dithen at vi har betalt waoraniene for å kle av seg. Det er en kjedelig sak som det er vanskelig å få dem til å hoppe av, fordi det er godt oppslagsstoff, sa Selstrøm.

Påstandene om betaling for nakenhet har ifølge Selstrøm blitt tilbakevist i ettertid, men han tar selvkritikk i forhold til hvordan programmet har blitt markedsført.

KRITISERT: NRK har fått inn klager på programmet «Den store reisen». I dag ble de behandlet i Kringkastingsrådet. Foto: NRK
KRITISERT: NRK har fått inn klager på programmet «Den store reisen». I dag ble de behandlet i Kringkastingsrådet. Foto: NRK Vis mer

- Det var kanskje feil da vi omtalte «Den store reisen» som en dokumentarserie, men i NRK liker vi jo ikke dette reality-begrepet fordi det forbindes med for eksempel «Big Brother» og «Farmen». Begrepet kan vel likevel defineres som delvis iscenesatt dokumentar, og sånn ble det arbeidet her.

Spiller på ulikheter

Rådsmedlem Paul Leer-Salvesen valgte å fokusere på hvordan urbefolkningen framstilles.


- Programmet spiller på ulikhetene, på det som skiller dem fra oss. «De er så rare, de er så annerledes» er budskapet, og da synes jeg deler av det er kritikkverdig.

Sara Marja Magga reagerer på forhåndsreklamen, som hun mener framstilte urfolk som eksotiske.


- Det er ikke rett å lage et skuespill som leder oss til å tro at urfolk er så annerledes enn andre, det gjør at fordommene vedvarer. Jeg er same, hvor forskjellig er jeg fra andre i Norge, i verden? spurte hun

Hun synes også at det er problematisk at produksjonsselskapet legger føringer for hva som skjer i programmet.

- Problemet er å vite hva som er sannhet og hva som er lek. Det kommer ikke tydelig fram her, resultatet blir feil, avsluttet Magga.

Tar kritikk på markedsføringa

Viktig lærdom

Flere i rådet poengterte at de ikke hadde latt seg opprøre, verken av programmet eller debatten.


- Jeg hisser meg ikke opp, for jeg har benyttet meg av muligheten til å la være å se på, sa rådets nestleder Steinar Ness.

I denne sammenhengen benyttet han seg imidlertid av muligheten til å påpeke at et stort mediehus som NRK bør ta med seg viktig lærdom fra det som har fulgt i kjølvannet av «Den store reisen», ikke minst hvordan man håndterer tabloidpressen.

- Jeg klarer heller ikke å hisse meg opp, sa Grethe G. Fossum.


- Det er et gøyalt uttrykk at NRK betaler for at folk skal kle av seg, men det er ikke sant. Jeg synes derfor ikke vi skal bøye oss for kritikken, mente hun.

Kringkastingsrådets leder Kjellaug Nakkim oppsummerte til slutt på denne måten:


- Klagen går på at man føler seg lurt, at urfolk er betalt for å kle av seg. Det er tilbakevist, og det tror jeg hele rådet kan enes om. Det man skulle ønske som var gjort bedre, var bedre informasjon om hva programmet egentlig er. At dette ikke var et rent dokumentarprogram, men nærmere et realityprogram som burde blitt presentert på en annen måte.