FORNØYD: A-pressens konsernsjef, Thor Gjermund Eriksen, annonserte mandag sammenslåingen av Edda Media og A-pressen. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FORNØYD: A-pressens konsernsjef, Thor Gjermund Eriksen, annonserte mandag sammenslåingen av Edda Media og A-pressen. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Tar opp kampen med Finn

Eiendomsnett.no er A-pressen og Edda Medias nye storsatsning.

(Dagbladet): I går ble det kjent at A-pressen kjøper Edda Media for i overkant av 1,7 milliarder.

- Det at vi blir et større selskap betyr blant annet at vi konkret vil etablere en felles annonseportal mot riksmarkedet. Vi vil også slå sammen utviklingen innenfor det digitale området slik at vi får et større utviklingsmiljø. Sannsynligvis vil vi også realisere mange av fellessatsingene som vi tidligere har snakket om, men ikke fått til fordi vi har hatt et todelt eierskap, sier Karl Gunnar Opdal,
konsernsjef i Edda Media.

Lanserer nettsted Senere i høst vil de to selskapene lansere nettstedet Eiendomsnett.no som ifølge domenet «vil inneholde redaksjonelt innhold om bolig/eiendom, boliger til salgs og mange andre interessante produkter og tjenester». Nettstedet skal knyttes opp mot selskapenes 83 lokale nettaviser og ifølge hjemmesiden fra «første dag ha over 500 000 unike brukere».

- Hvordan kommer Edda-avisene til å merke at de nå er tilbake på norske hender?

- Jeg er opptatt av at innholdet og avisas profil håndteres av hver enkelt redaktør. Men jeg håper at man vil merke det ved at vi får en sterkere posisjon i annonsemarkedet, at vi sammen blir flinkere til å utvikle nye produkter, og at vi driver selskapet bedre enn vi kunne gjort hver for oss, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i A-pressen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dialog med myndighetene På pressekonferansen uttalte konsernsjefen at de to selskapene også vil se på muligheten for å samarbeide med Mecom som nå altså har solgt seg ut av Edda Media. Samarbeidet gjelder i første omgang tjenesten Sweetdeal.no, en konkurrent til mer etablerte Groupon.

A-pressens oppkjøp innebærer at de to mediekonsernene til sammen vil få opptil 80-90 prosent markedsandel i enkelte regioner.

- Det er en realitet at dette ikke er i tråd med enkelte bestemmelser i medieeierskapsloven. Men selv Berner Gruppen (Dagbladets eier. journ. anm.) mener vel ikke at det er riktig å regulere fremtidige norske eierskap på bakgrunn av regionalt papiropplag. Vi er i dialog med myndighetene som skal behandle dette, så får vi se hvor lang tid det tar, sier Thor Gjermund Eriksen.

- Hvor lang tid har prosessen tatt?

- I det store bildet kan vi jo si ti år, men i denne omgang har vi holdt på siden i høst. Det er jo sånn at det er eieren som bestemmer når noe skal selges. Det skjedde nå, og jeg er veldig glad for at vi klarte å gjøre dette hjemkjøpet. Det er viktig for norske medier at man har langsiktige eiere.

- Og du kan garantere at dere ikke kommer til å legge ned noen av lokalavisene?

- Ja, vi lever av å drive, utvikle og styrke aviser. Ikke av å selge eller legge dem ned. Jeg kan garantere at dette bidrar til å opprettholde mediemangfoldet, sier Eriksen.

Skeptisk til oppkjøpet Johann Roppen, professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda og ekspert på eierskapskonsentrasjon og medieøkonomi, peker på at A-pressen tidligere har kjøpt opp borgerlige aviser uten å blande seg opp i deres formålsparagraf. Likevel er Roppen skeptisk til oppkjøpet.

- Eierskapsbegrensningene skal sikre et mangfold på eiersida og forskjellige orienteringer. Ulike eiere og redaktører ansatt av ulike konsern blir ansett som en garantist for trykkefrihet og mediemangfold. Selv er jeg skeptisk til dette oppkjøpet, spesielt fordi det er en prosess som ikke kan reverseres.   
Vil følge med Leder i Norsk Journalistlag, Elin Floberghagen sier til Dagbladet at hun i utgangspunktet er positiv til oppkjøpet.

- Det vi er opptatt av i dag er om dette faktisk blir som A-pressen nå lover; en styrking av journalistikken og en sikring av mediemangfoldet. Vi er opptatt av å se dette belyst i praksis, og om de faktisk er villige til å satse ytterligere på god lokaljournalistikk Norge rundt.

GOD STEMING: Fra Gerhardsen-salen på Grand Hotel. Fra venstre: Thor Gjermund Eriksen (Konserndirektør A-pressen) Erik Nord (Telenor), Jon M. Hippe (LO) Karl Gunnar Opdal (Edda Media)
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GOD STEMING: Fra Gerhardsen-salen på Grand Hotel. Fra venstre: Thor Gjermund Eriksen (Konserndirektør A-pressen) Erik Nord (Telenor), Jon M. Hippe (LO) Karl Gunnar Opdal (Edda Media) Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer