HEKTISK HØST: Regissør Per-Olav Sørensen har på en uke hatt premierer på to teaterstykker og sparket i gang en filmfestival. - Måtte ta halvannet års pause fra tv-drama for å få etablert nye kontrakter slik at jeg tjener penger når seriene blir distribuert i utlandet, sier Sørensen som ikke har tjent én krone på internasjonalt salg av tv-dramasuksessene «Halvbroren», «Kampen om tungtvannet» og «Nobel». 
 Foto: Anders Grønneberg
HEKTISK HØST: Regissør Per-Olav Sørensen har på en uke hatt premierer på to teaterstykker og sparket i gang en filmfestival. - Måtte ta halvannet års pause fra tv-drama for å få etablert nye kontrakter slik at jeg tjener penger når seriene blir distribuert i utlandet, sier Sørensen som ikke har tjent én krone på internasjonalt salg av tv-dramasuksessene «Halvbroren», «Kampen om tungtvannet» og «Nobel». Foto: Anders GrønnebergVis mer

Tar TV-pause - tjente ingenting på utenlandssuksessen

- Jeg fikk ikke en krone, sier Per-Olav Sørensen.

De siste årene har regissør Per-Olav Sørensen (54) stått bak noen av de største tv-dramasuksessene med «Halvbroren», «Kampen om tungtvannet» og «Nobel». Seriene er solgt til henholdsvis rundt 30, 100 og 180 land via bl.a. Netflix.

Best i verden

I går kveld gikk «Nobel» til topps i Berlin i den internasjonale Festival Rose d'Or, «Gullrosen», en høythengende europeisk pris for fjernsynsproduksjoner.

- Vi slo hele verden, skriver en oppglødd Sørensen i en epost ved midnatt:

- Jeg er i Moss og jobber med «Closer», produsent Håkon Briseid og manusforfatter Stephen Uhlander tok imot prisen. Vi slo «The Crown» (BBC), The Night Manager (HBO) og The Young Pope (Netflix).

I oktober i fjor fikk NRK-dramaet «Nobel» «Prix Europa»-prisen for beste drama for «Nobel».

Null utenlandsinntekter

Men om det blir heder og ære, så har utenlandssuksessen ikke gjort Sørensen rik.

- Jeg har ikke tjent noe på internasjonalt salg av de tv-seriene, sier Per-Olav Sørensen.

Det er årsaken til at en av landets mest produktive og anerkjente regissører har gitt seg selv tv-drama-karantene på havvannet år for å komme seg ut av gamle kontrakter.

- Jeg omskriver alle mine avtaler.

- Norsk tv-drama har på fem år gått fra å være et kretsmesterskap til å bli en VM-deltakelse - fra å være en lokal satsing til å bli en global konkurranse der vi må hevde oss, sier Sørensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har nå både en britisk og en amerikansk agent som skal sørge for at hans framtidige avtaler er tilpasset et globalt marked, slik at avkastningen blir mer enn heder og ære.

«Pensjonen» glapp

- Du kan si at jeg med en amerikansk eller engelsk regiavtale, ville «Halvbroren», «Kampen om tungtvannet» og «Nobel» sikret min pensjon, sier han uten å tallfeste et beløp.

- Det er snakk om mye penger, legger han til.

Denne måneden har han en mer hektisk periode enn han liker, med to teaterpremierer og ansvar for en teaterferstival. For to uker siden var det premiere på «Les Misérables» og denne uka er det åpning på Nonstop Internasjonale Teaterfestival og premiere på teaterstykket «Closer» i Moss.

Tv-drama om bombing i Libya

- Jeg er frilanser og kan ikke ligge på latsiden. Fra neste måned begynner vi på forprosjektet til en dramaserien «Kommando», som blant annet skal handle om Norges bombing i Libya. Vi har fått prosjektstøtte av Norsk Film Institutt (NFI) og NRK. VI har også planer om en annen dramaserie, som jeg ikke kan snakke om.

- Går alt etter planene, så har vi produsert to tv-dramaer for et globalt publikum innen to år, sier han.

«CLOSER»-SKUESPILLERNE: Ester Grenersen (fra v.), Anders Danielsen Lie, Andrea Bræin Hovig og Nicolai Cleve Broch. Foto: Marcel Leliënhof / Oslo Nye Teater
«CLOSER»-SKUESPILLERNE: Ester Grenersen (fra v.), Anders Danielsen Lie, Andrea Bræin Hovig og Nicolai Cleve Broch. Foto: Marcel Leliënhof / Oslo Nye Teater Vis mer

Disse skal produseres i samarbeid med Christian Steen og Trond Kvernstrøm i The Oslo Company med en kontrakt som vil gi han god internasjonal avkastning.

En svært hektisk september

Per-Olav Sørensen har en energi og et moment som mange kan misunne ham. Hva er det han går på?

- Jeg innrømmer at september har vært litt i overkant, sier han:

- Men med god planlegging går det meste. Det å jobbe med så fine folk jeg gjør, gir meg energi. Jeg blir ikke drenert for krefter, men blir tilført energi fra skuespillerne rundt meg.

Verken røyker eller drikker

- Jeg har aldri røyket, og jeg kuttet ut alkohol nesten helt for noen år siden. Jeg må være klar og skjerpet hele tiden, derfor har jeg droppet alkohol, sier han.

VINTERKRIG: «Kampen om tungtvannet» forteller om en dramatisk krigssituasjon i Vinter-Norge. Foto: Fra tv-serien/NRK
VINTERKRIG: «Kampen om tungtvannet» forteller om en dramatisk krigssituasjon i Vinter-Norge. Foto: Fra tv-serien/NRK Vis mer

Sørensen unngår stress, fordi det ikke løser noen ting.

Han tenker «løsning, løsning, løsning», som han sier.

- Jeg prøver å se på prosjektene som noe utenfor meg. Ved å holde de litt på avstand, invaderer de meg ikke. Da får jeg mer kontroll på prestasjonsangsten, sier Per-Olav Sørensen.

Et gjennomsnittsmenneske

Han er ikke snobbete eller finkulturell av seg, men forsøker å favne bredt uten å bli folkelig på en banal måte.

- Jeg er et gjennomsnittsmenneske, sier han og legger til:

- Jeg mener jeg reagerer som gjennomsnittet, eller flertallet. Hvis jeg blir rørt, så blir publikum rørt. Gråter jeg, så gjør salen det. Og hvis jeg kjeder meg, så gjelder det også for andre. Jeg bruker mitt reaksjonsmønster som et barometer. Målet er å treffe både rørleggeren og kirurgen, senke terskelen og få folk til å føle seg trygge i det som kan oppfattes som vanskelig tilgjengelig, sier han.

Analyse kan drepe prosessen

Han unngår å analysere stykker, han forsøke heller å la skuespillerne gjøre innholdet levende.

- Jeg prøver å oppleve teksten på scenen sammen med skuespillerne.

- En sterk forhåndsanalyse kan drepe prosessen. Jeg ønsker ærlig energi og gir skuespillerne mye tillitt og frihet.

Det var det han fikk som ung regiassistent, først sammen med Stein Winge og noen år senere, etter USA-oppholdet første delen av 90-tallet, sammen med regissør Kjetil Bang-Hansen.

Om sex og svik

For å lage engasjerte teater, velger Sørensen å forstørre kjente situasjoner. I «Closer» er det fullt av mellommenneskelige situasjoner vi kan kjenne oss igjen i.

- Stykket handler om sex og kjærlighet, svik, utroskap og løgner.

- Vi foretar en disseksjon av menneskelige følelsesliv, men ikke uten humor. Stykket handler om noe alle har opplevd eller kan relatere til, sier han om stykket som har gått som en farsott siden premieren for 20 år siden.

I NABOLAGET: Per-Olav Sørensen bor på Bekkelaget. Foto: Anders Grønneberg
I NABOLAGET: Per-Olav Sørensen bor på Bekkelaget. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

«Les Misérables» kan bli en av tidenes største musikalsuksesser på Folketeatret.

Sørensen forteller at billettsalget nærmer seg 100.000, og nå er det bestemt at det skal spilles fram til påske.

- Jeg tror det kan bli en like stor publikumssuksess som «Mamma Mia», sier han.