KOMMENTARER

Filmfestivalen i Cannes

Tarantino er tilbake i Cannes. Men hvor er kvinnene?

Verdens viktigste filmfestival dyrker særegne filmskapere - i den grad at noen får klippekort.

ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD: For første gang er Hollywoods kanskje to største mannlige stjerner sammen på lerretet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

CANNES (Dagbladet): Quentin Tarantino skal ikke ha forlatt klipperommet på flere måneder, men rakk så vidt å trykke seg gjennom døren som sto på klem for ham. Filmskaperens nye film, «Once Upon A Time in Hollywood», var en av de siste filmene som ble innlemmet i hovedkonkurransen for filmfestivalen i Cannes, som har sin åpningsdag i dag. Filmfestivalen har likt å holde fast ved filmskaperne de anser som «sine», og Tarantino er definitivt en av dem: Det var i Cannes han vakte oppsikt med «Reservoir Dogs» i 1992, og i Cannes han vant den gjeve Gullpalmen for «Pulp Fiction» i 1994.

Filmfestivalen har alltid vært en maurtue av de store hvalene og de sultne små fiskene, stjernene og stjerneregissørene som voktes av en hær av vakter og PR-folk, og de ukjente og ivrige som hopper opp og ned og håper at de rette menneskene vil se og like filmen deres. Her er også alle som er midt i mellom, og, ikke minst, alle som har vokst fra liten til stor under palmekronene på Croisetten. Tarantino er en av dem; Ryan Coogler, som regisserte den banebrytende blockbusterne «Black Panther», fikk sitt internasjonale gjennombrudd i Cannes med «Fruitvale Station». Også han har vært omhyggelig med å vende tilbake til åstedet. På årets program finnes Cannes-gjengangere som Ken Loach, Abdellatif Kechiche, Terrence Malick og Pedro Almadóvar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer