Anmeldelse: «Hver gang vi møtes - jubileum» på TV 2

Tåredryppende hyllest

«Hver gang vi møtes» jubilerer i høst. Vi anmeldte låt for låt.

HYLLEST: Silya får hjelp av rapperen Fela når hun hyller Tshawe Baqwa i kveldens «Hver gang vi møtes - jubileum». Alle foto: TV 2
HYLLEST: Silya får hjelp av rapperen Fela når hun hyller Tshawe Baqwa i kveldens «Hver gang vi møtes - jubileum». Alle foto: TV 2 Vis mer

TV: Før en ny runde med «Hver gang vi møtes» starter over nyttår, varmer TV 2 i høst opp med et gjensyn med 29 av artistene fra de første ni sesongene. Andre program i jubileumssesongen fortsetter med de samme artistene som sist – med unntak av at Eva Weel Skram erstatter Bertine Zetlitz.

Som vanlig tolker artistene hverandres sanger, og det er også rom for overraskelser. Ingen er hovedperson, men Tshawe og Silya er verter i de første episodene. Vi anmeldte som vanlig låt for låt.

Tåredryppende hyllest

Eva Weel Skram: «Befri meg» (Jan Eggum)

Opphavsmannen er tydelig spent på hva Eva har funnet på med låten hans. Hun gjorde seg bemerket med hudløse tolkninger i serien for fire år siden, og denne er ikke noe unntak.

Eva begynte å synge på norsk etter sin «Hver gang vi møtes»-deltakelse. I kveld har hun valgt en mindre kjent Eggum-låt, og hun har tatt den helt ned for piano og elgitar. Ektemannen Thomas Stenersen tilfører med all mulig forsiktighet en fin dybde og forsterker og «krydrer» det sårbare uttrykket Eva tilstreber – og løfter låten. Hun kan på sin side konsentrere seg om å tolke en tekst som kunne vært skrevet av henne sjøl, og derfor tematisk treffer godt.

Tåredryppende hyllest

Sigvart Dagsland: «Selmas sang» (Eva Weel Skram / Thomas Stenersen / Synne Teksum)

Sigvart fortsetter i det samme sporet som opphavskvinnen Eva, og bruker langt på vei samme oppskrift som da han tolket Bertine Zetlitz så fabelaktig i første program.

Det er noe eidsvågsk over teksten, som har fått mye oppmerksomhet fordi den er veldig personlig for Eva. Sigvart starter forsiktig, og i klassisk stil bygger han sakte opp låten, nærmest instrument for instrument – sjøl om det tar litt tid å komme dit. Igjen er det hans evne til å legge hele sin artistiske tyngde inn i tolkningen som imponerer, sjøl om han ikke når helt opp til magien fra forrige fredag.

Tåredryppende hyllest

Silya: «Tårer» (Tshawe Baqwa / Yosef Wolde-Mariam / Magnus Martinsen / Øyvind Sauvik / Petter Walther Walthinsen)

«Svarte tårer? Det skal jeg love deg!», roper en overveldet Tshawe til sin gode venn «Fela». Rapperen Felipe Orellana er «smuglet» inn for å være med på Silyas personlige tolkning av Madcon-låten «Tårer» fra 2018 (som hadde Vinni som gjest) - og for å skape sjelden «Hver gang vi møtes»-magi.

Det blir rett og slett for mye for «offeret».Tårene spretter. Ok, det er lett å bli revet med, men det er ikke derfor denne låten fungerer optimalt. Jeg skal være forsiktig med å utrope dette som en ny «Sommerfuggel i vinterland», men det er ihvertfall utrolig nær. Silya bruker sine sangtekniske evner til å tolke en glimrende tekst så kraftfullt at det dirrer i lufta, og legger inn en åpning som er en hyllest og kjærlighetserklæring til Tshawe. På toppen har hun altså hentet inn «Fela», som legger hele sjela si i å hylle en god venn og mentor med en høyst personlig rap som treffer både oss og ikke minst Tshawe midt i hjerterota. Et stort tv-øyeblikk, intet mindre!

Tåredryppende hyllest

Vinni: «Ka e du redd for» (Sigvart Dagsland / Michael Deegan McGurk)

Mer rap! Opprinnelig en duett med kona Karoline Krüger, skrevet til Sigvarts alltid engstelige mor. Eller skrev han den til seg sjøl?

Det er en av Sigvarts aller mest kjente og populære sanger som her går gjennom «Vinni-kverna». Og – den er så nede at den kan ha godt av en liten omdreining. Det er ikke mye som er igjen av den opprinnelige teksten, med unntak av refrenget. Det er som forventet. Det samme er Vinnis kule og tilsynelatende nonchalante tilnærming. Men i motsetning til forrige fredag er det mulig å tyde hvert eneste ord Vinni rapper, og han setter sitt solide stempel på sangen. Enda mer personlig blir det når Sigvarts datter Sophie, som sjøl er rapper, hiver seg med. Gode vibber hele veien!

Tåredryppende hyllest

Jan Eggum: «Halve meg er borte» (Jonas Lie Theis / Tommy Flåten / Lars Christian Folkvord / Øyvind Sauvik)

Enda mer rap, ihvertfall langt på vei. Og det er godt regissert. Låten ble skrevet etter samlivsbruddet Vinni akkurat har snakket om, med andre ord er det personlig og sårt herfra og til himmelen. En renselse. Den har Jan fra Bergen bestemt seg for å ta. Ja vel!

Og – her er det Vinni som går gjennom Eggum-kverna, i Loddefjord-versjon. Og han tar jobben alvorlig! Det er en dønn ærlig sang som Jan halvveis synger og rapper med stor troverdighet, sjøl om han kanskje ikke har vært så langt nede som Vinni var akkurat da. Arrangementet er ikke spesielt spennende, men ordene kommer tydeligere fram når de leveres av en artist med en autoritet som ham. Han sliter faktisk et par steder med få med seg alle ordene, for det er mye tekst her. Men det er en knakende god og ærlig tekst. Og - moro å høre Jan utenfor komfortsonen!

Tåredryppende hyllest

Christel Alsos: «Where Love Resides» (Alfred Espen Leite / Silya Nymoen)

Den første sangen Silya og mannen Espen skrev sammen, til en begravelse. Men du blir ikke trist av denne, men mer opphøyet!

Christel vil ikke gjøre en ballade, fordi alle tror at hun vil gjøre det. Hun begynner riktignok veldig nede, med bare pianoakkompagnement og den innsmigrende stemmen, men tar seg raskt opp til det vi kan kalle en opptempo-låt – før den ender opp i en nærmest sakral stemning. Christels myke stemme gjør den til en helt annen låt enn den Silya spilte inn, og hun har en sjelden innlevelse. Sangen kler henne godt.

Hun avslutter et av de jevneste programmene jeg kan huske å ha sett i denne serien. «Hver gang vi møtes - jubileum» er tilbake neste fredag.