MORSOM OG RØRENDE DEBUT: Et pensjonat bestyrt av en tarvelig kar og bebodd av forhutlede sjeler, er åstedet i Jan P. Solberg debutroman. Foto: Aschehoug
MORSOM OG RØRENDE DEBUT: Et pensjonat bestyrt av en tarvelig kar og bebodd av forhutlede sjeler, er åstedet i Jan P. Solberg debutroman. Foto: AschehougVis mer

Tarvelig pensjonateier snoker i gjestenes saker

Debutant Jan P. Solberg er en god forteller.

ANMELDELSE: Stig driver et forsoffent pensjonat i Spania. Gjestene er ditto; blakke, løse fugler.

Pensjonateieren følger gjestene med argusblikk, snoker i sakene deres, men er slett ikke urimelig. Har Stig en kvinnelig gjest uten penger, kan regningen betales med et ligg.

Livet er noenlunde i balanse, helt til noen folk fra småstedet Stig rømte fra dumper inn; en kvisete unggutt, og to middelaldrende kjerringer. Stig irriterer seg grenseløst.

Gjestene glemmer å ta av seg skoene i trappa og dukker ikke opp til frokost. Stig hisser seg opp: Hvem faen tror de at de er?

Frisk
Journalist og debutant Jan Solberg har kontroll, både på teknikken og menneskene. Historien virker forfriskende ny, og språkflyten er god fra første setning. Solberg lar synsvinkelen ligge hos Stig, men også hos femtenårige Jonas, og hos middelaldrende Marit Molly. Litt tilfeldig ender hun opp på pensjonatet, sammen med barndomsvenninnen Ruth - som hun har elsket hele livet, uten å avsløre noe.     

Tarvelig pensjonateier snoker i gjestenes saker

Fortellingen svinger uanstrengt mellom disse tre, før enda en figur introduseres. «Negeren,» som Stig kaller ham - en utarmet flyktning som gjestene finner på stranda og beslutter å pleie på pensjonatet.

Maktbalansen i pensjonatet forskyves og Stig hater det. Men ikke bare. For begynner ikke dette å likne på familien han alltid har ønsket seg? Og får han droget i senga på beina, har han jo gratis arbeidskraft...

Å hviske en fortelling
Solberg tegner både treffende og rørende portretter av skikkelsene. Stig er ikke bare trumpete og kostelig narvestadsk, han har også omsorg for Jonas, som i sitt stille sinn tror at Stig er faren. Guttens historie, om stamming og mobbing, er bevegende. Noe forløses i unggutten idét han hvisker fram sin historie for den tause, lyttende og sengeliggende flyktningen.

Alle skikkelsene har savn, og alle holder krampeaktig fast i gamle kjærlighetsobjekt. Erindringene det gis plass til skaper et større og mer interessant bilde.

Ingenting er helt som man tror i denne underholdende debuten, der overraskelsene er flere, og avsløringene kommer sent og akkurat tidsnok.