Nedgang: Travel Retail Norway solgte 220
000 liter mindre brennevin i 2015 enn året før, og er ingen trussel for Vinmonopolet, skriver Haakon Dagestad. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Nedgang: Travel Retail Norway solgte 220 000 liter mindre brennevin i 2015 enn året før, og er ingen trussel for Vinmonopolet, skriver Haakon Dagestad. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Debatt: Alkoholpolitikk

Taxfree er ikke en trussel for Vinmonopolet

Gjennom å kunne selge taxfreevarer til nordmenn som lander i Norge gjør vi det attraktivt å ikke ta med seg varer fra utlandet.

Meninger

Regjeringen la ved statsbudsjettet for 2017 frem en utredning av dagens taxfree-ordning. I den konkluderes det med at taxfree ikke er en trussel mot Vinmonopolet. I tillegg er det bevist igjen og igjen at omsetningen i våre taxfreebutikker ikke går på bekostning av Vinmonopolet, men tvert i mot fører til at alkoholomsetningen skjer i Norge fremfor i utlandet når nordmenn er på reise.

Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway.
Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway. Vis mer

Dette stopper ikke Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF), i å utfordre den vellykkede norske alkoholpolitikken til egen vinning i Dagbladet 14. oktober.

I iveren etter å selge mer vin og brennevin til sine medlemmer kommer det dessverre noen brister i argumentasjonen. Hun tar feil når hun påstår at omsetningen på Oslo Lufthavn er en trussel mot Vinmonopolet, når faktumet er at Travel Retail Norway (TRN) solgte 220 000 liter mindre brennevin i 2015 enn i 2014. Det er nesten ti prosent nedgang i salget av brennevin.

Til sammenligning falt Vinmonopolets salg av brennevin med 70 000 liter. I ren alkohol selger TRN cirka to millioner liter brennevin mens Vinmonopolet selger cirka elleve millioner liter. Så langt i år tyder alt på at vår reduksjon i omsetning av brennevin blir enda større i 2016.

Jordheim påstår også at bare annenhver flaske brennevin og hver tredje flaske vin i Norge ikke er solgt fra Vinmonopolet. Faktum, ifølge Folkehelseinstituttet, er at taxfree står for rundt ti prosent av vin- og brennevinssalget.

Jordheim har rett i at handelslekkasjen på alkohol er stor. For å bøte på handelslekkasjen til Europa har Norge den smarteste taxfree-ordningen i Europa. Gjennom å kunne selge taxfreevarer til nordmenn som lander i Norge gjør vi det attraktivt å ikke ta med seg varer fra utlandet.

Dette gjør at alkoholomsetningen forblir i Norge, Avinor får 2,5 milliarder i inntekter, arbeidsplassene blir skapt i Norge og salget skjer på ansvarlig vis.

Målet for den norske politikken må være at mest mulig av omsetningen skjer i Norge, under norske lover og regler, og hvor inntektene går til det norske fellesskapet. Jeg ser i motsetning til Ingunn Jordheim ingen grunn til å klage på den norske politikken. Den er populær, velfungerende og et forbilde for landene rundt oss.