DEBATT

Debatt: Drosjenæringen

Taxi-liberalisering kan bli rådyrt for samfunnet

Stortingets vedtak risikerer å sette næringen tilbake der den var – vi kan nok en gang ende opp med en svart og ukontrollerbar bransje.

UBER ALT - EN STUND: For fem år siden kom app-baserte Uber inn som en konkurrent til de tradisjonelle taxi-selskapene, for seinere å bli stoppet. Kronikkforfatterne ønsker dem ikke velkommen tilbake. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
UBER ALT - EN STUND: For fem år siden kom app-baserte Uber inn som en konkurrent til de tradisjonelle taxi-selskapene, for seinere å bli stoppet. Kronikkforfatterne ønsker dem ikke velkommen tilbake. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Flere meningsbærere har vært ute med skryt og godord om hvor flott taxi-liberaliseringen blir. Norsk Øko-Forum deler ikke denne naive optimismen.

Stortinget vedtok nylig å liberalisere taxi-bransjen, og har opphevet antallsreguleringen med tilhørende driveplikt og fjernet kravet om faglig kompetanse for løyvehavere. Man behøver ikke lenger være tilknyttet en sentral for å kunne kjøre drosje, men det er innført en plikt til loggføring av alle drosjeturer.

Flere meningsbærere har vært ute med skryt og godord om hvor flott liberaliseringen blir – og mange ønsker Uber hjertelig velkommen tilbake til Norge. Vi i Norsk Øko-Forum – en interesseorganisasjon som jobber med å bekjempe økonomisk kriminalitet – deler ikke denne naive optimismen, som utelukkende er basert på håp om lavere priser og bedre service for kundene. Prisen samfunnet må betale – den faktiske kostnaden – kommer ikke fram.

I forbindelse med skattemyndighetenes taxiaksjon i Oslo på 90-tallet ble det dokumentert at over 50 prosent av næringen den gang var svart. Den store taxi-skatteskandalen i Oslo for 10–15 år siden er tydeligvis også for lengst glemt. Her er noen tall: 625 millioner kroner i svart omsetning fordelt på vel 2000 personer, hvorav 371 drosjeeiere, flere hundre som svindlet med trygd og sosialhjelp, 220 politianmeldelser. Etter denne skandalen ble det tatt grep fra myndighetene og bransjen med innføring av strenge krav til taksametre og automatisk innrapportering av omsetningen for den enkelte løyvehaver til skattemyndighetene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer