Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Anmeldelse «Den enfoldige morderen», Teater Innlandet:

Teateranmeldelse: Uten føleri

Petter Næss lar historien tale for seg selv i «Den enfoldige morderen».

ENKEL SJEL: Tom Styve som Sven i «Den enfoldige morderen». Foto: Gisle Bjørneby, Teater Innlandet
ENKEL SJEL: Tom Styve som Sven i «Den enfoldige morderen». Foto: Gisle Bjørneby, Teater Innlandet Vis mer

TEATER: Det er stilig gjort. Bølgende, buktende bakker av trepanel fyller scenen, med skjulte luker og med modeller av hus, bil og motorsykkel som rekvisitter i lekestørrelse.

«Den enfoldige morderen»

5 1 6
Hvor:

Teater Innlandet

Regi:

Petter Næss

Av:

Dennis Magnusson etter Hans Alfredson

Med:

Tom Styve, Robert Skjærstad, Eline Øverby, Matilde Solbakken, Johannes Blåsternes, Terje Ranes, Morten Rudå, Marit Synnøve Berg, Peder Opstad og John Nyutstumo

«Brutalitet og ømhet»
Se alle anmeldelser

Dagny Drage Kleivas scenografi er et presisjonsarbeid, og det krever også stor presisjon fra skuespillernes bevegelser.

Dette er Skåne, på 1930-tallet og der omkring. Her lever mennesker i stor fattigdom og i stor rikdom. Konfliktene går langs klasseskillene. De som har, utnytter de som ikke har.

Usentimentalt

Fortellingen går over mange år, og de vonde episodene er mange. «Den enfoldige morderen» kunne fort ha blitt noe av en skillingsvise, men fortellermetoden som er valgt er helt og holdent usentimental.

Mye gjenfortelles knapt og korthugd, med et rammeverk der skuespillerensemblet opptrer som gjenfortellende kor, kommenterende og illustrerende, rundt det som spilles ut. Det som blir spilt, gjøres stort og ekspressivt. Det er noe brechtiansk over det hele, i ideen om å fjerne føleri.

Denne mangelen på sentimentalitet er en styrke, det lar historien og skikkelsene få lov til å tale for seg, og tilskueren får trekke sine egne konklusjoner - opplagt utgangspunkt for sympatier og antipatier til tross.

Konflikt

Hovedmotsetningen står mellom fabrikkeier og storbonde Höglund, spilt av Robert Skjærstad, og fattiggutten Sven, som på bygda kalles idioten, spilt av Tom Styve. Å spille enkle sjeler er blitt noe av et spesialfelt for Styve: Å gi menneskelighet til den som lett blir oversett er en øvelse vi har sett ham gjøre gang etter gang, og det gjør han også nå. Men her settes begrensningene for utfoldelsen ikke bare av rollefigurens egne evner, men minst like mye av de sosiale vilkårene han lever under.

Skjærstads spill gjør utnytteren Höglund til en mer interessant figur enn han kunne ha blitt, med spor av noe ødelagt, noe skadet, som går like dypt som sadismen i ham.

Dette er en mann som morer seg over å ydmyke andre, men han bærer også med seg egen smerte. Svens søster Vera, spilt av Eline Øverby, viser tydelig hvordan lojaliteter kan være delt.

Politikk

Det politiske bakteppet er høyst levende i «Den enfoldige morderen», i hovedhistorien og i bifortellinger der andre fattigfolk og andre rikmenn kommer til syne. I perioden handlingen finner sted er fascismen i framvekst i Europa, og heller ikke Skåne slipper unna.

Troen på overmennesket og på overmenneskets rett til å gjøre den underlegne til undersått stemmer overens med de mer personlige motsetningene i stykket.

En av scenene er et nazimøte som oppleves som en advarsel, mot konsekvensene som kan komme av ekstrem utnyttelse og utbytting, en annen en auksjon (kanskje en tvangsauksjon) som gjør økonomisk undergang konkret.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling