Teaterhøyskolens monopol

TEATERUTDANNING: I sitt svar til min artikkel «Treårsdiktaturet» innrømmer Carl Morten Amundsen blant annet at det har tatt tid for norske teaterledere å innse at Statens Teaterhøyskole ikke er den eneste skolen i landet. Amundsen svarer imidlertid ikke på hovedtemaet i artikkelen - treårsdiktaturet.Jeg gir ikke Skuespillerforbundet skylden for den begrensede oppfatningen av hva det vil si å være profesjonell (en som har treårig høyskole eller tre års betalt yrkeserfaring) som nå råder. Problemet ligger i makten og autoriteten den statlige teaterutdanningen innehar. Tine melk besitter 93% av markedet for sine produkter. Statens Teaterhøyskoles monopol mer enn overgår dette.Amundsen fremstiller seg som åpen og positiv til nye teaterutdanninger, men har en lang historie av å diskriminere mot og være skeptisk til disse. Jeg viser blant annet til Dagsavisen, 27.02.06. og www.scenekunst.no 03.01.06.

FLERE teaterutdanninger fører ikke nødvendigvis til økt arbeidsledighet. Ved TITAN Teaterskole, for å ta et eksempel, utdanner vi studentene til å bli selvstendige teatermakere, utøvere som kan arbeide innenfor det etablerte teateret, men som også kan profittere på egenprodusert materiale. Amundsen påstår at «monopolet er brutt». Han gjør dette på bakgrunn av en audition han holdt i fjor hvor ingen av skuespillerne som stilte opp hadde gått på Statens Teaterhøyskole. «Og det interessante var at mange av dem kunne fått arbeid.» (www.scenekunst.no 31.05.05) Den slags uttalelse minner meg om rasistens, i det han påpeker at hans beste venn er sort. Monopolet er ikke brutt, det er i beste fall utfordret.

MANGEL PÅ konkurranse forringer kvalitet, skaper selvtilfredshet og en kultur hvor man ikke tar sjanser. Et sunt samfunn må legge forholdene til rette for konkurranse ved å avvikle monopol. Vi må endre reglene som ligger til grunn for treårsdiktaturet. Organisasjoner som Norsk Kulturråd og Norsk Skuespillerforbund er nødt til å oppdatere søknadskriteriene sine. Statlige teatre må regelmessig holde audition for talenter med ikke-statlig utdanning.Herr Amundsen, her er en begynnelse: Du driver et teater og har kontakt med teaterledere. Arranger en åpen og årlig audition for alle norske skuespillere med annen utdanning eller arbeidserfaring enn den treårsdiktaturet er basert på. Og om du ikke har mulighet, kan du sikkert overtale en av de andre teaterlederne til å gjøre det. Et slikt initiativ ville vise at du virkelig ønsker å få slutt på monopolet og det ville la deltakernes talent tale for seg selv.