SLUTTER: Kai Johnsen fratrer sin stilling som kunstnerisk leder ved Dramatikkens Hus på grunn av uenighet med styret. Her er han i full gang med regien av  Jon Fosses «Rambuku» for noen år siden. Foto: Heiko Junge / NTB SCANPIX.
SLUTTER: Kai Johnsen fratrer sin stilling som kunstnerisk leder ved Dramatikkens Hus på grunn av uenighet med styret. Her er han i full gang med regien av Jon Fosses «Rambuku» for noen år siden. Foto: Heiko Junge / NTB SCANPIX.Vis mer

Teatersjef går etter Breivik-bråk

Hevder han ble pålagt uakseptable ytringsforbud.

(Dagbladet): I april ble det kjent at Kai Johnsen måtte fratre sin stilling som kunstnerisk leder ved Dramatikkens Hus i Oslo. Flere medier skrev at det skyldtes interne konflikter.

Måneder med uenighet og splid mellom den kunstneriske lederen og styret ble hevdet å være blant grunnene.

- Farvel til kunsten Den kunstneriske lederen har tidligere uttalt at grunnlaget for forsvarlig kunstnerisk og faglig drift ikke er til stede. Han mente det skyldtes den eksisterende organisasjonsmodellen og det nåværende lederskapet i Dramatikkens Hus.

I en kronikk i dagens utgave av Dagens Næringsliv, tar Kai Johnsen et endelig oppgjør med Dramatikkens Hus og skriver sine tanker rundt oppsigelsen.

- Vi har prioritert det kunstnernære, det skreddersydde, det ubyråkratiske og det som oppsøker randsonene for konsensuskulturen. En rekke prosjekter som aldri hadde sett dagens lys i det norske scenekunstfeltet har oppstått. Og vi har i et meget komplisert og sammensatt klima gjennomført en serie med ulike prosjekter med 22/7-tematikk. Vi har prioritert meningsmangfold, kunstnerisk mangfold, sjangerbredde og kunstnere med mot, integritet og særpreg, skriver han i kronikken «Farvel til kunsten».

Munnkurv Johnsen skriver videre at oppsigelsen også er en direkte følge av konflikten bak den Breivik-monologen «Manifest 2083». Teaterstykket er basert på Breiviks kompendium med samme tittel, og var et kontroversielt prosjekt Johnsen ville sette opp i Norge. Han mener styret ved flere anledninger har gitt ham munnkurv i den betente Breivik-saken.

- Da jeg mottok min oppsigelse per epost en sen kveld etter å ha opponert mot dette uakseptable ytringsforbudet og de systematisk utydelige fullmaktene og ansvarsområdene - sa jeg stopp, skriver han i Dagens Næringsliv.

Johnsen skriver også at det kompetente kunstapparatet forsvinner fra Dramatikkens Hus sammen med ham og at han er uenig i styringsmodellen.

- Utviklingen ved en rekke av våre høyt subsidierte kunstinstitusjoner går nå i retning av maktkonsentrasjon mellom styrene og den administrative ledelsen, på bekostning av kunstnerisk nyskapning, skriver han i kronikken.

Avviser sensur Kai Johnsen har også tidligere uttalt seg om munnkurven han mener han ble pålagt av styret.

- Hvorfor skal man ikke kunne uttale seg om et kunstnerisk prosjekt? Dette er et kunstnerisk prosjekt på linje med hvilket som helst annet kunstnerisk prosjekt. Det er ikke slik at 22. juli medfører at vi må innføre noen form for sensur på kulturinstitusjonene. Det er det motsatte av det jeg står for, sa han til NRK Kulturnytt i april.

Styreleder ved Dramatikkens Hus, Bente Erichsen, har derimot avvist dette på sterkeste overfor Aftenposten.

- Det har vi aldri gjort. Kai Johnsen har stått helt fritt til å uttale seg om dette stykket, sier Erichsen til avisa.

Vil ikke fortsette Kai Johnsen fratrer stillingen sin når åremålet går ut 6. september. Han takket nei til tilbudet om et års videre arrangement.

Breivik-monologen «Manifest 2083» er skrevet av den danske regissøren Christian Lollike, og skulle etter planen ha premiere på CaféTeatret i København i august.

Det ser imidlertid ut til at regissøren har fått kalde føtter, for teaterstykket har blitt utsatt på ubestemt tid.