Tee i skuddet

Norsk hiphop er fortsatt ung. Tommy Tee har blitt voksen.

ETTER EN KONSERT på Ibsenhuset i Skien i 1998, ble Tommy Tee spurt av telemarksavisa Varden om han hadde noen tanker om hva han hadde «lyst til å bli når han til slutt ble voksen».

«Mongo», svarte han bare.

«Når jeg blir voksen, vil jeg bli mongo.»

JAVISST. MONGO. Det var mitt første intervju med en hiphop-musiker. Jeg husker jeg tenkte at det var jo en litt festlig ting å si. Varden mottok en strøm av illsinte innringere, som mente avisen videreformidlet uttalelser som rakket ned på mennesker med Downs syndrom. Det fikk heller være. Det var jo ikke meningen at voksne skulle forstå seg på hiphop.

- Jeg synes det er ålreit, det sitatet der. Det står seg, det, smiler Tommy Tee (32), sittende i førersetet av BMW\'en sin, tirsdag denne uken.

- Da er jeg vel halvveis til mongo nå, da. Godt over halvveis, vil noen mene.

- Du har fortsatt tanker om det her?

- Neei.... Men hva skulle jeg si, da? Alle mennesker er vel litt mongo, på sine vis.

DET HAR GÅTT 15 år siden Tommy Tee produserte sin første plate, for den tidlige norske hiphop-kvartetten «Snikksnakk» (ikke lenger aktive, får man si). Da het han Tommy (Nils Atle) Flaaten og tagget ned t-banevogner («Tee» står for trikk) og bodde på Storo i Oslo.

Det har gått ti år siden han fikk sitt eget program på norsk statsradio. I kveld feirer Petres «National Rap Show» seg selv med en bursdagsfest på Rockefeller. Gatas Parlament, Paperboys og Diaz er blant artistene. Tommy Tee og DJ Herkules, som sammen startet radioprogrammet, er dj-er.

- En ting er sikkert: Jeg har blitt mye mindre målrettet etter hvert, sier Tommy Tee, vel ute på E6, på vei til en stereobutikk på Tveita for å kjøpe diskantelementer til studioet sitt.

- Du føler at du har oppnådd alle mål?

- Jeg har oppnådd mange av drømmene fra tenåringstida mi, uten tvil. Bare det å gi ut en skive var jo et delmål. Og det har jeg fått til. Så jeg vet ikke, jeg. Før var rap og hiphop hele livet. Nå føler jeg at det er mer enn som så. Her blir jeg kanskje veldig filosofisk, men, sier Tommy Tee.

I LØPET AV ÅRENE han har vært aktiv, har hiphop vokst fra et undergrunnsfenomen til landets kanskje mest livskraftige ungdomskultur. Det stiller han seg ikke udelt positiv til. Selvsagt ikke.

- Det verste for meg var når ting ble veldig stort, sier Tommy Tee.

- Hiphop-kulturen skal jo i utgangspunktet være den samme som før. Men når hele samfunnet plutselig har en finger med i spillet, så vil det hele preges av hopen , ikke sant. Når man vokser opp med en virkelig outsiderkultur, så er man veldig anti alt. Men så, når alle plutselig er med på notene, så er man jo del av det samfunnet man ikke ville være del av.

- Så du følte et behov for å distansere deg fra samfunnet igjen?

- Ja, etter hvert. Når det begynte å bli år 2000, det var på den tiden jeg syntes det ble litt mye.

- Var det derfor du begynte å produsere jazz?

- Nei, nei, sier Tommy Tee, som for noen år siden produserte to album av den bergenske jazzsangerinnen Helén Eriksen.

- Det jazzgreiene var egentlig bare noe som skjedde fordi vi hooka opp. Når jeg senere trakk meg litt tilbake, så var det mest av personlige grunner. Jeg har ikke behov for å være en talsmann og figurere i media og skrive autografer til 14-åringer. Da begynner jeg bare å tenke på studioet mitt, på hvor mye jeg liker å være der.

DET ER DA OGSÅ I STUDIO han har tilbrakt mest tid de siste årene. Innimellom har han opptrådt med samarbeidspartnerne i Tee Productions, innimellom har han dratt til New York og jobbet med amerikanske rappere i et studio i Queens. Og hver fredag kveld fra ni til midnatt har han befunnet seg i NRKs sendestudio på Marienlyst.

- «National Rap Show» startet helt klart som del av et slags misjonærprosjekt. Man var hypp på å spre fet musikk til folket, uten at det skulle være på andres premisser, sier Tommy Tee.

Bare unntaksvis har andres premisser vært inne i bildet. I det første sendeåret ble «National Rap Show» klagd inn til Kringkastingsrådet for å ha spilt musikk med banning og suspekt kvinnesyn. Tommy Tee hørte ikke noe mer fra dem. Så, en søndag i 1997, ble han oppringt av daværende Petre-sjef Tormod Kjensjord, som kunne fortelle at han var tatt av sendeskjemaet. Avgjørelsen skyldtes en serie oppslag i Dagens Næringsliv, som meldte at Tommy Tee spilte musikk av egne artister og reklamerte for egen platebutikk over eteren.

- Jeg ble skikkelig satt ut. Akkurat så forbanna som man gjerne blir når man har ren samvittighet, sier Tommy Tee.

- Jeg så jo ikke hva jeg skulle ha gjort galt. I 1997 fantes det omtrent en bra norsk raplåt, den het «Flashbacks» og var laget av Warlocks, og så klart jeg spilte den. Hvilket jeg hadde gjort, uansett om det var jeg som hadde gitt ut og produsert den eller ikke.

Etter at Tommy Tee koblet inn en advokat, og etter en ukes intern oppvask i NRK, var «National Rap Show» tilbake på plakaten. Han spiller ikke lenger artister han selv er tilknyttet.

- Nå er det sånn at hvert enkelt tilfelle må godkjennes. Det blir for dumt. Da gir jeg blaffen i det, får heller andre til å spille mine låter, sier han. Før han legger til:

- Sa han med et snev av bitterhet i stemmen.

- DU FÅR HILSE, sa Christer Falck, TV3-programleder og plateselskapseier.

- Jeg har bare møtt ham én gang de siste seks årene, jeg, og da hadde vi ikke noe særlig å snakke om. Men mitt inntrykk er at han har roet seg ned, nå som han har blitt pappa. Han har vel skjønt at livet ikke bare handler om å krangle.

Christer Falck har tidligere blitt presentert som Tommy Tees «erkefiende», etter en konflikt som startet med en pengekrangel i felles platebutikk på Grønland i Oslo, som vokste til motsetninger mellom deres respektive label-artister, og som på sett og vis kulminerte i at Christer Falck ble tisset på under en konsert på John Dee i Oslo.

- Robinson-Christer, ja, sier Tommy Tee som for syv måneder siden fikk han en datter.

- Kanskje han burde få seg en unge, han tg.

- Du har altså blitt mindre kranglete?

- Jeg har blitt mindre kompromissløs, helt klart. Du får deg noen slag i trynet og blir noen erfaringer rikere og litt voksen. Det er veldig lite komplisert å si at han er dust og han er kul og sånn er det. Men etterhvert, ikke sant, så skjønner du at livet ikke er helt svart-hvitt, sier Tommy Tee, gliser svakt.

- Det kan også være helt grått.

SNART SOLO IGJEN: Etter å ha produsert halve hiphop-Norge, kommer Tommy Tee snart med et eget album. - Jeg har materialet. Jeg prøver bare å utsette det uunngåelige. Jeg orker jo ikke det lanseringskjøret. Jeg vil bare sitte her, sier han.