THINK PINK: Akkurat denne rosa laptopen finnes ikke i «Ladies Corner», en egen seksjon for kvinnelige kunder hos nettbutikken PS.no. Men det burde den gjøre, mener Dagbladet.nos kommentator. Foto: pinkiwinkitinki under en Creative Conmmons-lisens.
THINK PINK: Akkurat denne rosa laptopen finnes ikke i «Ladies Corner», en egen seksjon for kvinnelige kunder hos nettbutikken PS.no. Men det burde den gjøre, mener Dagbladet.nos kommentator. Foto: pinkiwinkitinki under en Creative Conmmons-lisens.Vis mer

Teknobimboer søkes

Bill. mrk: Må like rosa duppeditter.

(Dagbladet.no): Trenger norske kvinner litt ekstra støtte og stimulans når de skal ut i den store, skumle verden for å handle datautstyr og forbrukerelektronikk på nettet?

De ansvarlige bak nettbutikken PS.no later til å mene det. I et forsøk på å nå flere kvinnelige kjøpere har de lansert noe de kaller «Ladies Corner».

I damehjørnet satses det tungt på søte og nusselige duppedingser, mange av dem i signalrosa.

DET ER ALTSÅ SNAKK OM en egen seksjon i nettbutikken som henvender seg kun til kvinner. Om menn nektes å handle her, og hvordan et slikt forbud i så fall skal håndheves, er uklart.

Her får du alt et kvinnehjerte kan begjære - fra en Acer-laptop med lokk i leopardmønster, via rosa iPoder, til Feet Warmers i «fluffy pink» og Tropical Coconut spasett i «stilig trebolle».

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg kjenner ganske mange freaks & geeks av hunkjønn, og jeg mistenker at de fleste av dem ville ta det som en personlig fornærmelse om noen prøvde å dytte på dem en rosa PC. Særlig fra en butikk som også selger skjønnhetsprodukter og syntetiske pelstøfler.

HELLER IKKE BLANT de ikke-nerdete kvinnene i min bekjentskapskrets tror jeg fargen rosa oppleves som spesielt kjøpsutløsende. Min datter på 12 mener riktig nok fortsatt at rosa er et bra fargevalg på en iPod, men PS.no henvender seg jo «ladies» - altså kvinner.

Men hva vet jeg? Kanskje ligger det rosa genet latent i alle kvinner? Kanskje er det en post-ironisk rosa bølge på gang blant unge, kvinnelige nerder og hipstere som jeg ikke har fått med meg?

ELLER KANSKJE
det rett og slett er slik at PS.no henvender seg til den kvinnelige delen av det ikke ubetydelige segmentet som kalles «folk flest», der elitistiske innvendinger mot rosa og lepardmønster faller fullstendig på steingrunn?

Som sagt, hva vet jeg - en enkel, vanlig snobb.

Det hører med til historien at du kan få en iPod i andre farger enn rosa også i damehjørnet til PS.no. Men vil du være sikker på å unngå blått, grått og denslags, har de laget en egen seksjon med bare rosa produkter.