NRK: NRK står seg godt, mener NRK. Her er bilde av en fjernsynsskjerm med NRK's tekst-tv side.
NRK: NRK står seg godt, mener NRK. Her er bilde av en fjernsynsskjerm med NRK's tekst-tv side.Vis mer

Debatt: NRK Dagsrevyen

Tekst-TV har dobbelt så mange brukere som Dagbladets papirutgave har kjøpere

NRKs Dagsrevyen samler hver kveld 647 000 nordmenn og er uten sammenligning det mest sette nyhetsprogrammet i Norge.

Meninger

«Krisetall for NRK Dagsrevyen», skrev Dagbladet på sin førsteside onsdag 19. oktober. Vi kan forsikre om at det på ingen måte er noen krise i NRK.

Alexandra Beverfjord, NRK. Foto: Marte Garmann 
Alexandra Beverfjord, NRK. Foto: Marte Garmann  Vis mer

Dagbladet burde bedre enn de fleste, vite hvordan publikums medievaner nå endrer seg. At unge flytter seg fra papir og TV over til streaming og mobil er ikke nytt. Dette er en forventet tyngdekraft som rammer samtlige medier som i dag jobber med tradisjonelle plattformer.

Tekst-TV har for eksempel nå dobbelt så mange brukere som Dagbladets papirutgave har kjøpere. Samtidig når Dagbladet flere lesere enn noensinne via nett og mobil.

I et slikt medielandskap har likevel Dagsrevyen holdt seg relativt høyt i bruk: 647 000 seere følger hittil i år hele den 44 minutters lange sendingen hver kveld; dette er nærmere 60 prosent av de som ser på TV i sendetiden.

Dagsrevyen er dermed uten sammenligning det mest sette nyhetsproduktet i Norge. Også i europeisk sammenheng er det få andre kringkastere som kan måle seg med NRK når det gjelder publikum.

I forrige uke kom også nyheten om at NRK topper Ipsos omdømmeundersøkelse av bedrifter i Norge. Resultatet har aldri vært sterkere for NRK i løpet av de 25 årene målingen er gjennomført. 83 prosent har et meget eller ganske godt totalinntrykk av NRK. Det er høyere enn noen av de 96 andre bedriftene som er målt.

På faktoren «Samfunnsansvar og moral» er NRK suverent det selskapet som får høyest score, hele ti prosentpoeng foran neste selskap på listen.

Dette betyr ikke at de produktene NRK Nyheter lager, ikke har et forbedringspotensial. Vi leter hele tiden etter hvordan vi kan få til et enda sterkere innholdstilbud, og vi lytter aktivt til de tilbakemeldingene som kommer fra kommentatorer og fra publikum. Ingenting er viktigere for oss enn tilliten fra publikum.

Uansett alder, kjønn eller bosted scorer NRK høyt på totalinntrykk. Selv blant 18-24-åringene oppgir 77 prosent at de har et meget godt eller godt inntrykk av NRK. Men denne målgruppa er ikke å finne spesielt representert blant Dagsrevyens seere. Derimot benytter de seg langt mer av de mobile plattformene.

Mens Dagsrevyens seere har en snittalder på 60 år, har NRK Nyheters lesere på mobil en snittalder på 34 år. Nettopp derfor jobber også NRK kontinuerlig med innovasjon og omstilling for at vi best mulig skal kunne treffe publikum der de er med innholdet vårt. I NRK Nyheter er vi nå inne i en omfattende prosess for å styrke nyhetsformidling også på mobil.

Samtidig skal vi levere et sterkt nyhetsprodukt til de mange hundre tusen seerne som hver kveld følger Dagsrevyen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook