INTERNASJONAL: Vidar Sundstøls nye hoveperson, arkeologijournalisten Clive Ohre, er oppvokst i Telemark og London.
INTERNASJONAL: Vidar Sundstøls nye hoveperson, arkeologijournalisten Clive Ohre, er oppvokst i Telemark og London.Vis mer

Telemark har fått sin Indiana Jones

Men Vidar Sundstøl når ikke opp til sitt høyeste nivå i denne thrilleren.

ANMELDELSE: Vidars Sundstøls såkalte Minnesotatrilogi er noe av det beste som er skrevet i krimsjangeren i Norge de siste ti årene.

Den første boka i serien, «Drømmenes land», vant han Rivertonprisen for i 2008. Den siste, «Ravnene», kom i 2011. Nå er Sundstøl ute med ny roman.

Utpreget internasjonal

Forfatteren har åpenbart ønsket å gjøre noe helt annet denne gangen. «Besettelsen» er en klassisk thriller, preget av høyt tempo og raske sceneskifter. Den er dessuten utpreget internasjonal: Hoverpersonen er halvt norsk, oppvokst i Telemark og London. Hans navn er Clive Ohre. Handlingen foregår i Alexandria og Napoli, og grunnmotoren i historien er jakten på Alexander den stores gravkammer.

Telemark har fått sin Indiana Jones

Mye tyder på at forfatteren har ønsket å nå ut til et større publikum med denne romanen enn han gjorde med den lavmælte trilogien.  

Sjangerjustering

I den sjangermessige omstillingsprosessen han har gjennomgått har dessverre mange av de kvalitetene som kjennetegnet trilogien gått tapt, ikke minst Sundstøls særegne prosa. Det virker ikke som det er rom for den i denne historien. Ting skjer for raskt. Det er ingen hvilepauser, ingen rom for tvil.

Clive Ohre er en klassisk actionhelt. Han møter vakre kvinner, skumle menn og kryptiske gåter i sin jakt på Alexander den stores hemmelige grav. Han blir dessuten utsatt for et imponerende antall overfall. Ohre blir slått både gul og blå, men han gir seg ikke. Som en Indiana Jones leiter han ufortrødent videre.  

Ytre spenning

Det er en spennende historie Sundstøl serverer. Dessuten demonstrerer han imponerende historiske og arkeologiske kunnskaper og viser at han behersker kunsten å veve dem inn i historien uten at det virker anmassende på leseren. 

Besettelsen
blir likevel aldri noe annet enn en middels leseropplevelse. Den mangler, til tross for tittelen, mye av kraften fra Minnesotatrilogien. Den kanskje viktigste årsaken til det er at sistnevnte inneholdt noen meget gode personportretter.

I Besettelsen er karakterene hule og pappfiguraktige, deres handlingsmønster forutsigbart. Spørsmålet er nok om det ikke er selve plottet, det hastige og spektakulære ved det, som denne gangen har begrenset Sundstøls litterære spillerom.