TREKKER ANNONSER: Etter at Canal Digital-eier Telenor og Discovery Networks ikke kom til enighet natt til mandag mistet 2,8 millioner tv-seere 13 kanaler. Nå har Telenor valgt å trekke sine reklamer fra Discovery-kanalene. Foto: Kristoffer Nyblin Kaspersen / NTB Scanpix
TREKKER ANNONSER: Etter at Canal Digital-eier Telenor og Discovery Networks ikke kom til enighet natt til mandag mistet 2,8 millioner tv-seere 13 kanaler. Nå har Telenor valgt å trekke sine reklamer fra Discovery-kanalene. Foto: Kristoffer Nyblin Kaspersen / NTB ScanpixVis mer

Telenor trekker alle annonsene sine fra Discovery-kanalene

Discovery går glipp av «et betydelig beløp», ifølge Telenor.

(Dagbladet): Natt til mandag ble det kjent at Canal Digital-brukere mistet 13 tv-kanaler på ubestemt tid, deriblant TVNorge, FEM og MAX.

Det skjedde som følge av at deres eier Telenor og Discovery Networks ikke kom til enighet om prislappen for rettighetene til å vise sistnevntes kanaler.

Etter at dette ble kjent har Canal Digital-kunder rømt til RiksTV.

Trekker annonser Tirsdag morgen ble det kjent på Kulturnytt på NRK P2 at Telenor trekker alle annonser fra Discovery-kanalene.

- Når så mange seere forsvinner fra Discovery-kanalene har ikke disse kanalene samme spredning som de hadde, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø om begrunnelsen for å trekke annonsene.

Sandstø påpeker at de hele tiden endrer på hvor de legger sine reklamekroner.

- Vi må hele tiden sørge for at vi får mest mulig og best mulig effekt av våre reklamer, for å treffe nok folk og rett målgruppe.

- Naturlig vurdering Informasjonssjefen sier at pengene Telenor normalt bruker på Discovery utgjør «et betydelig beløp», og at det er et sted de vanligvis har mange reklameplasseringer.

- Fordi vi plasserer betydelig beløp hos Discovery og 2,8 millioner tv-seere ikke lenger kan se de kanalene, må vi vurdere annerledes og omprioritere, sier Sandstø.

- Er dette en hevnaksjon mot Discovery, etter at dere ikke kom til enighet?

- Vi ser hvor det er mest effektivt for oss å bruke våre reklamekroner. Det gjøres hver eneste dag, sier Sandstø.

- Vi har mange ulike samarbeidspartnere som vi har avtale om plassering av reklame med, og det er klart at all den tid vi ikke har noen avtale med Discovery er det naturlig at vi ser på andre kanaler og plasseringer. Det er en helt naturlig vurdering at de reklamekronene vi har bruker vi på partnere og selskaper vi har et samarbeid med.

Makt og posisjon Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks sier følgende om Telenors annonse-kutt:

- Vi var selvsagt forberedt på at dette ville få konsekvenser, og foreløpige tall fra gårsdagen viser at vi nesten halverer våre markedsandeler. Det sier litt om hvilken makt og posisjon Telenor har i det norsk tv-markedet.

SKEPTISK: - Påstanden om at dette ikke har noe med konflikten å gjøre, sier vel mest om Telenors troverdighet i denne saken, sier TVNorge og Discovery Networks' Espen Skoland etter at det ble kjent at Telenor trekker alle sine annonser fra Discovery-kanalene. Foto: Discovery Networks Norway
SKEPTISK: - Påstanden om at dette ikke har noe med konflikten å gjøre, sier vel mest om Telenors troverdighet i denne saken, sier TVNorge og Discovery Networks' Espen Skoland etter at det ble kjent at Telenor trekker alle sine annonser fra Discovery-kanalene. Foto: Discovery Networks Norway Vis mer

Skoland hevder at Telenor er den tv-distributøren i Norge som bidrar minst til produksjon av norsk innhold, men som kontrollerer størst andel av markedet.

- At de nå, gjennom media, varsler at de vil kutte hele annonsebeløpet på våre kanaler viser vel bare at de er villige til å bruke sine store muskler for å forsvare sin dominerende posisjon. Påstanden om at dette ikke har noe med konflikten å gjøre, sier vel mest om Telenors troverdighet i denne saken.

Skoland ønsker ikke å kommentere hvor stor sum annonsekroner fra Telenor vanligvis utgjør. 

Han forteller at TVNorge og Discovery Networks er forberedte på at konflikten med Telenor kan bli langvarig.

- Men vi håper selvsagt på en rask løsning.

Tormod Sandstø i Telenor sier at han aldri har hevdet at det ikke har med konflikten å gjøre at de nå trekker sine annonser fra Discovery-kanalene.

- Fordi halvpartene av seerne forsvinner, endres målgruppen og rekkevidden radikalt. Derfor tar vi vekk reklameplasseringen. Seerne forsvinner på grunn av konflikten, oppsummerer han.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram