Temmet Salander

Personligheten Lisbeth Salander har fått en personlighetsløs film.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| FILM: Du får en grim forutanelse allerede i første bilde av «Jenta som lekte med ilden». Kamera zoomer inn på Lisbeth Salander i vakre Noomi Rapaces skikkelse, med langt hår hvit morgenkåpe, med et reisebrosjyreaktig karibisk hav i bakgrunnen. Det utenkelige har skjedd. De har temmet Lisbeth Salander. For pen for rollen Den kompetente Rapace gir Lisbeth et innbitt ansikt og et sterkt kroppsspråk. Det er ikke hennes feil at hun er for pen for rollen, og at hun har fått en myk bobfrisyre i stedet for hanekam. Men filmen taper på at hun ikke får være så frika og kantete som hun var for Stieg Larssons indre blikk. En sterk personlighet har fått en personlighetsløs film.Tradisjonelt Nå er det nok enklere å gjenreise Venstre enn å lage en film som ivaretar de innviklede plottene og den særegne dramaturgien i Stieg Larssons «Millennium»-bøker. Larsson brukte stor plass på å etablere intrigen og forholdene journalister og politifolk imellom, før han skiftet gir og akselerte voldsomt mens hypnotiserte lesere klamret seg fast i svingene. Filmene «Menn som hater kvinner» og «Jenta som lekte med ilden» er blitt tradisjonelle actionfilmer med sterkt forenklede plott.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer