Tenåringslykke koster skjorta

Ungdom trives i dyre merkeklær. En ny undersøkelse gjort på Oslo-skolene viser at klær er viktig for identiteten, men plaggene bør helst være dyre.

Sosiolog Cathrine Arnesen har spurt 1500 ungdommer på ungdomsskolen og i den videregående skole om deres forhold til klær. I tillegg har hun dybdeintervjuet 50 av dem. Hun fikk innsikt i hvordan ungdom karakteriserer andre etter klesstil. Totalt: 3396,-Totalt: 4796Totalt: 3696

- Jeg kjente så vidt til begreper som «gangster» og «berte», men visste lite om hva det betydde, sier hun.

Nå vet hun mer enn hun liker. I løpet av intervjuene fant den 33 år gamle sosiologen fort ut at hennes egne bukser gikk under betegnelsen «kjerringbukser».

- Høyt liv og trange bein er definitivt ut, har jeg skjønt.

Uniform og særpreg

Nesten alle ungdommene svarer at klærne sier noe om hvem de er.

- For mange av de yngste er det viktig å se mest mulig ut som alle andre, mens stilen blir mer og mer individuell blant elevene på videregående, sier Arnesen.

Hun tror det er riktig å dele ungdommene grovt inn i fire hovedgrupper:

  •  Trendsetterne. De er opptatt av å være tidlig ute med moten. De er veldig sosiale og lite hjemme.
  •  Individualistene. De skiller seg gjerne ut fra mengden. De er sosiale, men mer kulturorienterte enn den kommersielle trendsetteren.
  •  De vanlige. De har en klesstil som glir rett inn overalt, og de har et greit sosialt nettverk.
  •  De uinteresserte. De er ikke opptatt av klær i det hele tatt, og kan lite eller ingenting om merker. De bruker mye tid i hjemmet, og spiller gjerne spill.

Dyrt

Arnesen er forbauset over hvor lite tid ungdommene brukte på å snakke om pengene som går med til kleskjøp.

- De fleste får penger til klær av foreldrene sine, eller så jobber de på fritida, sier Arnesen.

- Det er få som sier de ikke har råd til å kjøpe det de har lyst på, men det er nok riktig at mange gjerne ville hatt flere plagg, sier hun.

«GANGSTER#&187;: Skoene (1599,-) heter Nose Injected, buksene (749,-) er fra Tommy Hillfiger, Fubu hettegenser (899,-) og lue (149,-) fra Diesel. Totalt: 3396,-
«SOSS»: Brain sko (1199,-), belte fra D&G (590,-), Ralph Lauren-genser (1099,-), bukse (1199,-) og skjorte (699,-)fra Polo.Totalt: 4796
«BERTE»: Helmut Lang-genser (999,-), CK Jeans (799,-), sko fra Parisienne (1099,-), solbriller fra Spy (799,-). Totalt: 3696