USERIØST: Det er også useriøst av Dagbladet å benytte begrepet luksusturer når vi uttrykker at kostnadene var i tråd med statens regulativ, skriver styreleder i Oslo Havn, Roger Schjerva. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
USERIØST: Det er også useriøst av Dagbladet å benytte begrepet luksusturer når vi uttrykker at kostnadene var i tråd med statens regulativ, skriver styreleder i Oslo Havn, Roger Schjerva. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Oslo Havn:

Tendensiøst og ubalansert

Dagbladet har «avslørt» en sak som aldri har vært hemmelig.

Meninger

Dagbladet har hatt en rekke ubalanserte og tendensiøse artikler om Oslo Havn KF. Journalist Vegard Venli fremstilte Oslo Havns reiser til Kina i årene 2013 – 2016 som luksusreiser. Men i snitt var kostnadene i tråd med statens regulativ, som også er rettesnor for Oslo Havn KF som kommunalt foretak.

Oslo Havn KF har forbedret rutinene og skjerpet oppfølgingen, for å sikre at de til enhver tid gjeldende regulativer i kommunen følges på både innen- og utenlandsreiser. Vi skal ikke være ekstravagante, men vi vil også i fremtiden foreta de utenlandsreisene vi anser som viktige for å oppnå målene i havneplanen.

Jeg hadde et lengre intervju med Vegard Venli i forkant av artikkelen 27. desember (Oslo Havn avslørt av Dagbladet: Refses etter luksusturer til Kina). Da uttrykte jeg at reisene var innenfor statens satser, og redegjorde for hva Oslo Havn KF har gjort for å forhindre formalia-feil ved reiser.

Vegard Venli fikk også oversendt vårt svar til Kommunerevisjonen der vi redegjør for tiltakene. Dagbladet unnlot å ta dette med i saken, slik at den ble ubalansert og tendensiøs.

Isteden mener Venli å ha avslørt en sak som aldri har vært hemmelig. For Oslo Havn KF er en åpen virksomhet, og når vi deltar på en messe i Kina sammen med et stort antall norske virksomheter er det i full åpenhet, og ikke noe som må avsløres. Samtidig er reiseregningene offentlige for enhver som ber om dem.

Kommunerevisjonen gikk gjennom reiseregningene og avdekket en del formalia-feil. Da blir det for tabloid av Dagbladet å bruke ordet refse. Det er også useriøst av Dagbladet å benytte begrepet luksusturer når vi uttrykker at kostnadene var i tråd med statens regulativ.

Jeg takker gjerne Dagbladet for å skrive om Oslo Havn KFs reisevirksomhet. Pressen har en viktig samfunnsrolle ved å skrive om saker slik at virksomheter blir minnet på at de hele tiden må være åpne, ærlige og følge reglene. Men samtidig må pressen skjønne sitt eget ansvar ved å fremstille sakene balansert.

Det later til at Vegard Venli ikke anerkjenner at Oslo Havn KF også er en selvfinansiert forretningsvirksomhet med behov for å jobbe med det internasjonale markedet. Deltagelsen på messen i Kina var et markedsprosjekt, som nå er avsluttet.

Frem mot 2030 er målet at 50 prosent mer gods og 40 prosent flere passasjerer skal komme sjøveien til havna i Oslo. Sjøveien er miljøveien, og økt sjøtransport er nødvendig for å nå klimamålene. Det betyr at Oslo Havn KF må ha en internasjonal markedsvirksomhet og være representert i nasjonale og internasjonale organisasjoner. Som Norges største havn finner vi samarbeidspartnere i europeiske og andre internasjonale havner.

For en moderne havn er forretningsreiser nødvendige. Vi må møte kunder, samarbeidspartnere, og delta på konferanser for å øke de ansattes kompetanse.

Oslo Havn KFs ledelse må selvsagt alltid sørge for at reglene følges, og at de er kjent overfor de ansatte. I en kommunal virksomhet er det mange skjemaer og rutiner.

Men det skal ikke være en unnskyldning for at en virksomhet noen ganger ikke har fått med seg alle formalitetene. Jeg er opptatt av at det skal være enkelt å etterleve reglene. Det er noe av bakgrunnen for at Oslo Havn KF tar i bruk digitale verktøy.

Oslo Havn KF har satt i verk to hovedgrep for å forebygge fremtidige feil:

  • Reiseregninger sendes til et eget organ i Oslo kommune, som har fullstendig oversikt over regelverket. Oslo Havn foretar altså ikke utbetalinger før reiseregningene er godkjent av en annen instans.

  • Nye digitale verktøy gjør det enkelt å søke, godkjenne og etterkontrollere reiser og arrangementer i regi av Oslo Havn KF.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook